Full version: Automatik bevattning
mariaz
Hjälp! Jag åker bort minst en vecka på semester o vill inte att grannarna ska behöva vattna ihjäl sig så jag har köpt ett Hozelock Autokit på Willab. Stort misstag känns det som just nu!
Någon som har något råd på vad jag ska ställa in eländet på. Väderleken lovar mulet i stort sett hela veckan här uppe i mellersta norrland.
Dessvärre är det både ett gäng tomatplantor, gurka o blommor som ska få sitt. Hur ska jag tänka?!
Digger
Hade ett liknande problem för ett tag sedan. Jag tänkte att hellre för mycket vatten än för lite så växterna torkade ihjäl och när jag kom hem mådde alla växterna bra. Kanske någon expert kan säga vad som är rätt.
katah
Det tar alltid några dagar att ställa in ett bevattningsystem, vi räknar oftast med två veckor innan allt fungerar som vi vill.
Vi odlar i hinkar i växthuset ( i sand) och ser till att växterna får hellre övervattning och har dräneringshål 5cm från botten i hinkarna, då får växterna alltid vatten men dränks inte heller.

Om du odlar direkt i jorden är det klockt att sätta en deciliter mått under droppet ( om det är ett sådant system)
så att du vet hur mycket vatten det droppar/ timme.
Räkna sedan 1-2 liter vatten / planta , paprikan minst, tomater mellan , gurkan mest och ställ tiden därefter.
När det är så här molningt och inte så varmt behöver dom inte mycket vatten heller.

Du kan ev. prata med någon granne att de kollar bara att inte kopplingarna släpper och du har hinkvis med vatten sprutande där flera dagar....
Nej, nu skrämmer jag dig, hos oss har inte kopplingarna släppt, däremot ett par munstycken vilket har betytt att någon växt har fått extra mycket vatten 1-2 dygn innan det uppdagades, ingen större fara !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon