Stevick
Hej! Har en bekant som har en dispyt med sin sambo ang deras äppleträd... Varje år brukar det bli jättestrora äpplen, ganska tidigt, röda (vet ej sort), men iår är det pyttesmå, och trädet har fått meterlånga gängliga skott.. Han frågade mig hur man skulle göra, o min insikt sa att han skulle klippa in dem kraftigt, men hans fru vägrar... Vad skall man göra? Vad beror skotten på? Mitt persikoträd, som står i växthuset i kruka, har också fått långa gängliga skott, likadant paradisträdet... Är detta ett liknande sammanhang som med äpplena?

Vickan
Åsa, mälardalen zon 2
Kanske din bekant har beskurit trädet alltför hårt på vårvintern då brukar man få en massa vattenskott. Ett mycket vanligt misstag ca 99% av alla villaägare gör + beskärning gynnar tillväxt inte fruktsättning.

Om trädet inte har beskurits och det ändå sätter fart att växa som en galning kanske man har haft ut gödningsmedel med kväve i närheten. En viss tillväxt 30-50cm är dock helt OK ett träd måste ju växa också och inte bara producera frukt så all tillväxt är ju inte dålig.

Om de ska tas bort eller kortas in behövs det bilder på trädet för att avgöras.
Krokodilen
Bort, bort bort enligt mammas gamla Beskärningsboken som jag ärvt.

Om man beskär trädet ordentligt ena året, vilket vi gjorde förra sommaren eftersom tidigare ägare slarvat med att beskära. Så kommer gärna mycket vattenskott sommaren efter. Vattenskott ska ALLTID tas bort. De kommer aldrig att ge varken blommor eller äpplen utan bara ta näring från trädet.

Det går dock att tukta ett vattenskott så att det blir en fruktbärande gren.
Åsa, mälardalen zon 2
Tror du behöver köpa en ny uppdaterad beskärningsbok. Det finns nya rön om trädbeskärning som gör att man kan undvika att få sådär mycket vattenskott + enligt nyare rön så ska man inte beskära träden så hårt som man gjort förr i tiden. +har man massor av vattenskott och sliter bort alla på en gång så stimuleras trädet att bilda nästan lika mycket vattenskott igen (lite minskad tillväxt får man dock ifall man beskär under JAS som är den bästa tiden att beskära uppväxta äppelträd).

+Vattenskott stjäl ej näring från trädet, och med tiden kommer även de att blomma och få frukt men de har ofta dålig förankring = risk för fläkskador. Ett träd strävar alltid efter jämnvikt mellan rot och krona, rotsystemet suger vatten, bladen samlar in energi till växten (fotosyntes). När man kapar hårt i kronan och låter rotsystemet vara så reagerar trädet så att det snabbt försöker bilda grenar med blad som kan hjälpa till att försörja rotsystemet, +rotsystemet är ju så dimensionerat att det kan försörja ett större träd med vatten än vad man har skapat då man beskurit. Man kan få ganska bra resultat med rotbeskärning ifall man försöker hålla ett träd nere i storlek med hjälp av beskärning men det bästa är ju att från början plantera träd på svagväxande grunstammar.
HelenJ
Om man har mycket vattenskott (=veka, rakt upprättväxande skott), ska man max ta bort 1/3 av dem åt gången! (Dvs 1/3 av antalet). Så här års behöver man knappt klippa bort nya vattenskott, det kan räcka att bryta av dem.

För varje klipp du gör i trädet under vintern svarar det med ett vattenskott. Gör man beskärningen under JAS blir effekten inte lika stor, men den kommer ändå att svara med en viss mängd skott. De gör egentligen ingen skada, men de kan fläkas sönder eftersom de är så veka, och de ger trädet ett risigt intryck.

Edit: Jag ser att jag skriver ungefär samma som Åsa gjorde, fast med andra ord bara. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon