Full version: Vad kan denna heta
ranchn
Ja, vad kan denna vackra växt heta?

mojan
Toppklocka, tror jag.
smuleborg
Toppklocka tror jag också. Den förökar sig, tar över markandelar, ogenerat.
ranchn
Tackar. Ni är såå duktiga!
Ezereht
Roligt jag har den också, undrade vad den hette. Håller med om att den sprider sig. Är det svårt att ta bort den där man inte vill ha den?
Ålgryte
Ranchn:
I bakgrunden på din bild, strax framför komposten, har du en blomma med hängande blå blommor. Den växer även hemma hos mig. Vet du vad den heter?
[attachment=38358:Namnl_s2.jpg]
GunnellF
CITAT (Ålgryte @ 15-07-2009, 18:01) *
Ranchn:
I bakgrunden på din bild, strax framför komposten, har du en blomma med hängande blå blommor. Den växer även hemma hos mig. Vet du vad den heter?
[attachment=38358:Namnl_s2.jpg]

Det där är Vallört, Symphytum, i pricip ett ogräs men man kan ju gilla det ändå tummenupp.gif

Toppklockan är en Campanula, närmare bestämt glomerata.
smuleborg
CITAT (Ezereht @ 15-07-2009, 09:54) *
Roligt jag har den också, undrade vad den hette. Håller med om att den sprider sig. Är det svårt att ta bort den där man inte vill ha den?

Att regelbundet bli klippt av gräsklipparen klarar den av galant. Vi har grävt bort ett litet bestånd, det verkar inte som om man behöver få med varje millimeter av rötterna, våra har inte kommit tillbaka i alla fall (på tre år). Men den tittar upp där vi slängt trädgårdsavfallet (vi har ett ställe i utkanten på tomten som vi tippar "tämligen beskedligt rens"). Och där får de vara, de är söta trots allt.

Såpnejlika är femtioelva gånger värre att bli av med. Jag hatar såpnejlika. Minsta lilla rotbit. Nej, vi har inte tippat såpnejligerötter på vår "tipp".
ranchn
GunnelF. Det är en Vallört som du ser i bakgrunden.
Ogräs eller ej, låter jag vara osagt... Ogräs är väl bra någon som man inte önskar ha i sin träsgård. För vår det har vi lyckats hålla Vallörten inom sin gränser. Men åt andra sidan tycker vi om att sitta och plocka och påta i rabatten. flirting.gif
GunnellF
CITAT (ranchn @ 16-07-2009, 06:13) *
GunnelF. Det är en Vallört som du ser i bakgrunden.
Ogräs eller ej, låter jag vara osagt... Ogräs är väl bra någon som man inte önskar ha i sin träsgård. För vår det har vi lyckats hålla Vallörten inom sin gränser. Men åt andra sidan tycker vi om att sitta och plocka och påta i rabatten. flirting.gif

Jo, jag menade det... Gillar man Vallört och den växer där den inte stör på nåt vis, så är det ju bara att ha den kvar. Jag tycker också att den är fin, dessutom är det en bra bifoderväxt! tummenupp.gif
Inka
Toppklocka kallas i Ångermanland för Byskvaller, eftersom den sprider sig så fort!
Inka
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon