heALer
Hej!
Undrar om någon vet vad detta är för något, har en väldigt stor sådan buske på tomten. Har inte sett att de kommit några blommor eller något på den nu i sommar, första sommaren vi bor här.
Skickar med en bild så ni ser bladen.. hoppas ni kan se vad det är.
MVH
Mattias
Ophelia
Jadu...att bara se på bladen gör det hela till en gissningstävling då det är stört omöjligt att i många fall komma med ett namn direkt. Jag gissar på att det inte är en buske utan en typ av slide (Fallopia) OM grenarna (stjälkarna) växer rätt upp från jorden och är "örtiga". Det är ingen buske utan en örtartad växt som sprider sig via jordstammar. Kika lite på Fallopia japonica och se om det kan vara någon sådan.
HelenJ
Man skulle nästan behöva se dess habitus, dvs en bild på växten i helfigur, för att kunna säga vad det är.
heALer
Vart tyvärr lite suddigt, men försökte få med hela iaf..
Dem tjocka stammarna tillhör växten, sen finns de vissa grenar från någon annan växt med som växt upp lite till höger.
Big Gardener
Bättre och skarpare bilder behövs. Det är troligtvis inte en Fallopia eftersom bladen här är tvärställda och stammarna är förvedade, vilket inte är fallet på Fallopia.

Fler bilder behövs men jag skulle gissa på juvenila blad av Deutzia eller Philadelphus.
heALer
Lägger upp några bilder.. hoppas att de syns lite bättre nu!
Ophelia
Jag tror det är en bild av en schersmin. De kan ju växa lite hur som haver när de beskärs och inte får "vara" ett tag.
heALer
Säker på att de är schersmin? När blommar en sån?
Har en annan buske med liknande blad, min mor sa att de var en jasmine.
Den har blommat och den doftande helt underbart med små vita blommor.
Men denna som är bilden har jag inte sett några blommor på alls..fast
de kan ju ha varit för att vi klippte ner den ganska kraftigt förra året, då den
hade växt o blivit 3,5m hög ungefär, klippte ner den till ca 2m... kan de vara därför den
inte har blommat i år i så fall?
är schersmin och jasmine släkt på något sätt?
Anders zon 1
Tror inte det är schersmin. Ser ut som någon sorts benved (troligen vanlig benved, Euonymus europaeus). Typiskt med den gröna stammen med korklister. http://linnaeus.nrm.se/flora/di/celastra/euony/euoneur.html
heALer
okej, tack för era svar! har fått lite olika, men har mailat första ägaren på huset som planterat busken, får se vad han säger smile.gif
Ophelia
På din fråga om schersmin (Philadelphus) så finns det lite olika sorter och dem kan du ju söka på så får du se olika bilder. En av avledningarna till att den inte blommar är alldeles säkert beroende på att du beskurit den totalt, de brukar inte vara pigga att blomma året efter en totalbeskärning (som de för övrigt klarar väldigt bra). Schersminen brukar blomma under försommaren och de dubbelblommande håller sig lite bättre än de enkelblommande.

Skillnaden mellan schersmin och jasmin (Jasminum) är milsvida, de är inte släkt alls. Jasmin är en växt som oftast används som krukväxt, någon sort kan planteras ute men då i de mildaste delarna av Sverige. Som du kanske vet kan man smaksätta både teer och ris med jasmin, inget att rekommendera gällande schersmin som oxå är betydlig tuffare.
HelenJ
CITAT (heALer @ 21-07-2009, 10:46) *
Säker på att de är schersmin? När blommar en sån?
Har en annan buske med liknande blad, min mor sa att de var en jasmine.
Den har blommat och den doftande helt underbart med små vita blommor.
Men denna som är bilden har jag inte sett några blommor på alls..fast
de kan ju ha varit för att vi klippte ner den ganska kraftigt förra året, då den
hade växt o blivit 3,5m hög ungefär, klippte ner den till ca 2m... kan de vara därför den
inte har blommat i år i så fall?
är schersmin och jasmine släkt på något sätt?

Det enda de har gemensamt är att namnen låter lite lika. Folk som inte är så trädgårdskunniga kallar ofta schersmin felaktigt för jasmin, kanske för att de hör fel och inte vet att det finns två helt olilka släkten med liknande namn.

Det verkar på både beskrivning och bild som om det är en schersmin du har, kanske en doftschersmin.
heALer
Det är tydligen snöbär, Symphoricarpos albus, enligt första ägaren av huset...
Ophelia
Det hade jag aldrig gissat på. Har aldrig sett snöbär med sådana kraftiga grenar, inte ens när de växer vilt. De växer mer snårlikt och de jag har sett är inte speciellt kraftiga i grenverket, snarare ganska veka men inte hängande.
GunnellF
CITAT (Ophelia @ 22-07-2009, 07:04) *
Det hade jag aldrig gissat på. Har aldrig sett snöbär med sådana kraftiga grenar, inte ens när de växer vilt. De växer mer snårlikt och de jag har sett är inte speciellt kraftiga i grenverket, snarare ganska veka men inte hängande.

Tror inte heller på Snöbär, finns ingen likhet alls.
Ingo
Jag tror att den förre ägaren blandar ihop sina gamla buskar eller också har h*n inte förstått vilken du menar. Om man tittar på den första bilden i #6 så kan man se, till vänster och lite under mitthöjd (kl 8 ungefär), några ovala och lite blåaktigt ljusgröna blad samt också ett par skottspetsar med en karaktäristisk samling av små ljusa knoppar. DET är snöbär men det är ju inte den busken du frågar om.

Jag tror att Anders har rätt om benved. Korklisterna på de unga skotten syns tydligt på den andra bilden i #6 om man förstorar upp den.
MariaS
CITAT (heALer @ 21-07-2009, 23:13) *
Det är tydligen snöbär, Symphoricarpos albus, enligt första ägaren av huset...

Du har redan fått det rätta svaret, det är en benved (Eonymus). Kan absolut inte vara något annat med de korklisterna och de bladen!

Synd att den är felaktigt beskuren bara. Färgen på hängena börjar snart visa sig och den är helt fantastisk! Hoppas du får se blom nästa år...
heALer
okej tack, såg nu med att de inte var någon likhet, e nog den till klockan 8 där på första bilden man ser..hehe
Ska bli intressant o se i höst hur färgen blir! =)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon