Jocke76
Har nyligen, c:a2-3 månader sedan, planterat en häck med Thuja 'Brabant'. Eftersom jag ej har någon erfarenhet av denna typ av buskar önskar jag hjälp av någon med erfarenhet av detta.

1. När kan/skall jag börja gödsla plantorna, och med vad?

2. Vissa kvistar har efter en tid börjat blivit bruna och torra. Kan jag klippa bort dom?

3. Har lagt ett lager barkmull runt plantorna för att försöka hålla kvar fukten så mycket som möjligt. Bra eller dåligt?

4. Man hör och läser ofta att dom växer fort. Hur mycket kan man räkna med att dom växer per säsong?

Åsa, mälardalen zon 2
I vår kan du gödsla plantorna (vöxterna bryr sig inte om ifall du använer naturlig gödning eller konstgödning, naturlig gödning typ kogödsel har dock fördelen att det även förbättrar jordstrukturen) men tuja brukar inte behöva så mycket gödsel och inte varje år.

Har aldrig gödslat tujahäcken här och den växer 30-50cm per säsong, tyvärr vill jag ju inte ha den högre så man får ju klippa en del (nackdelen med starkväxande träd som tuja är ju att de faktiskt fortsätter växa snabbt även när man inte vill ha dem högre, som tur är häcken här bara runt 4m)
HelenJ
CITAT (Jocke76 @ 14-07-2009, 22:55) *
Har nyligen, c:a2-3 månader sedan, planterat en häck med Thuja 'Brabant'. Eftersom jag ej har någon erfarenhet av denna typ av buskar önskar jag hjälp av någon med erfarenhet av detta.

1. När kan/skall jag börja gödsla plantorna, och med vad?

2. Vissa kvistar har efter en tid börjat blivit bruna och torra. Kan jag klippa bort dom?

3. Har lagt ett lager barkmull runt plantorna för att försöka hålla kvar fukten så mycket som möjligt. Bra eller dåligt?

4. Man hör och läser ofta att dom växer fort. Hur mycket kan man räkna med att dom växer per säsong?

Vattna, vattna, vattna! Tydligen har du redan fått torkskador på häcken, och om det blir en torr höst är risken stor att det inte är mycket kvar av din häck nästa vår om du inte stödvattnar rejält. Nyplanterade buskar behöver 10-20 l vatten per planta flera gånger i veckan hela första säsongen för att kunna etablera sig, och för att inte frystorka under vintern.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon