Undrar om ngn vet hur man beskär en vinranka, när skall den beskäras och hur skall den hanteras i växthuset under vintern, tex skall den vattnas? Hur skall växthuset hanteras för den delen, skall det stängas, skall man byta all jord, fylla på med nytt?
Åsa, mälardalen zon 2
28-10-2003, 18:50
Många frågor, här är några svar.
Den hårda beskärningen utförs på senhösten innan jul. Hur man beskär beror på hur man vill forma till den. Själv har jag format min till en lång pinne som går upp i taket och nu på hösten klipper jag in alla årsskott så bara 1-2vilande knoppar finns kvar. På sommaren pincerar jag vinrankan några gånger. Jag packar inte in min vinranka i kallväxthuset den är härdig till zon 2-3 och den är planterad i zon 2. Allt beror på hurpass härdig vinrankan är och vilken zon du bor i.
Jag brukar byta ut en hel del jord varje år i kallväxthuset för jag odlar i markbädd och det är ofta tomat som planteras och man bör ju inte plantera växter ur en växtfamilj på samma plats år efter år då får man lätt sjukdomar som övervintrar i jorden.
På vintern skottar jag in snö i växthuset som isolering för vinrankan och alla plantor jag har därinne för övervintring. Jag brukar låta dörren vara öppen ett par centimeter under vintern så det inte ska bli för hett därinne ifall solen skiner på vintern.
Vattna växthuset på vintern brukar man inte behöva göra om du nu inte har uppvärmt växthus och då kan man behöva ge någon skvätt, men ha inte alltför varmt isåfall vinrankor vill ha kyla för att kunna gå i vila. Vinrankor brukar inte må bra om de inte får vila och de brukar inte sätta så mycket frukt.
Tack Åsa. Mkt värdefulla upplysningar för en fullständig amatör. Därav mina två nästkommande frågor, vad är pincera och är hela Sthlmsområdet zon 2?
Åsa, mälardalen zon 2
28-10-2003, 19:26
Man kan säga att pincering = korta in de mjuka gröna skotten på sommaren. De skott som har klasar kortar man in 2blad efter klasen och de skott som inte har klasar kortar man in så enbart 4-5blad finns kvar.
Hela stockholmsområdet är inte zon 2 det finns områden som kan vara zon 1 + det kan även finnas zon 3. Lite kan man hjälpa till själv genom att ex. fixa vindskyddade väldränerade lägen i trädgården.
Det finns lite olika varianter av zonkartor men här har du en över uppsala och stockholms län.
http://www.tradgard.org/hemtradgarden/500/...holmuppland.htm
Ingrid på Västkusten
28-10-2003, 19:27
Nypa är pincera om jag itne är helt fel ute. Jag skall premiärbeskära vinrankan på friland i år och jag är stennervös!
Här är en länk till zonkartan;
http://www.tradgard.org/hemtradgarden/500/zonkarta.htmHälsar Ingrid