LaPaloma
15-07-2009, 07:38
Vår familj är rabarberälskare och jag har fyra plantor av olika sorter och ålder. Men de växer ju ingenting! För två år sedan flyttade jag på dem då de inte växte på det gamla stället och det gör de inte nu heller på det nya stället. Gödsel, vatten och sol får de men stjälkarna är så tunna att de lägger sig på marken. Sammanlagt kanske vi får på dessa fyra plantor 1,5 kilo rabarber!!!
Kan jag flytta dem nu eller ska jag vänta till i höst?
Eller ska jag köpa nya plantor igen?
Åsa, mälardalen zon 2
15-07-2009, 08:39
Vad är det för sorter?? Det finns ganska många svagväxande sorter i handeln numera ofta är de lite mer oxalsyrefattiga, de brukar ha ganska tunna och veka stjälkar.
Har du Victoria?? Nästan alla de här jätterabarberplantor folk har i trädgårdarna är Victoria (för det var i stort sett den enda sorten som såldes förut). Kanske titta runt vad grannarna har, ser du någon med en sån här jätterabarber be att få komma och gräva upp en bit till våren, Victoria brukar inte vara så kinkig med växtplats tycker jag.
LaPaloma
15-07-2009, 09:19
Jag har två Elmsblitz, en Holsteiner Blut och en Victoria och alla är lika klena.
Ska jag vänta med att flytta dem till våren?
Jag ska höra med en granne om jag får ta en bit av deras jätte...
Myosotis
15-07-2009, 15:52
Hur gamla är de? Jag är inte någon rabarberexpert så jag gjorde felet att jag köpte en liten planta och skördade lite lite på den första året, det har jag sedan förstått att det nog inte var så bra. Den har varit ynklig i flera år och inte blivit stor förrän i fjor och framförallt i år, jag planterade den nog ´01. Det kanske tar ett tag helt enkelt.
Tulipanaros
16-07-2009, 00:45
Det är lite skumt med rabarber, man kan behöva flirta lite med dem, och både fukt och bra dränering gynnar dem. En av mina plantor växte eländigt; jag grävde upp den, förbättrade dräneringen, gödslade och planterade tillbaka i samma grop -- och samma säsong satte den fart och har nu blivit en jätterabarber. I stället har den andra plantan, som från början var den välvuxna, krympt samman och börjar bli ledsen, så jag funderar på att göra om samma manöver. Jag tycker att de verkar gilla att planteras ganska högt, närmast på en liten kulle, så att det aldrig samlas vatten i rosetten.
Platinum
16-07-2009, 08:29
Om man ska dela rabarberplantor har jag hört sägas att man ska göra det på våren precis när knoppanlagen börjar titta fram ur jorden, kan ju vara detsamma som gäller om man skall flytta en planta.
Sedan behöver nog småplantor lite tid på sig för att etablera sig på sin växtplats som Myosotis säger.
LaPaloma
16-07-2009, 18:03
Tack för era tips! Ska försöka hitta någon plats i vår trädgård efter era förslag och hoppas på att hitta den optimala platsen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.