ängsvädd
Hej, vet någon vad det är för växter jag har i min grupp som jag fått. Jag ska skilja växterna åt nu och ge dem en egen kruka. Saintpaulia o phalaenopsis känner jag igen, men inte dessa. Suckulenten är mörkare grön i verkligheten.

Gertie
Haworthia Attenuata var. Zebrina och Vandrande jude.
Red Top
Den randiga suckulenten ser ut som en Haworthia attenuata. Den med lila skiftningar är en Vandrande jude, Tradescantia albiflora.
ängsvädd
Tack så jättemycket för svar biggrin.gif

Jag tycker suckulenten var läcker.

Växer vandrande juden så att den kan bli hur stor som helst? Den har vuxit mycket redan.

Någon som vet hur jag ska sköta Haworthia attenuata?
MariaS
CITAT (-Mimmi- @ 15-07-2009, 11:19) *
Tack så jättemycket för svar biggrin.gif

Jag tycker suckulenten var läcker.

Växer vandrande juden så att den kan bli hur stor som helst? Den har vuxit mycket redan.

Någon som vet hur jag ska sköta Haworthia attenuata?

Vandrande juden kan med tiden bli en enorm ampelblomma. Den vill gärna torka upp mellan vattningarna och gillar faktiskt lite mörkare fönster, men kan stå ute sommartid.

Hawortian sätter du i en jordblandning om hälften god blom- eller plantjord, och hälften grov sand. Den tillhör kaktussläktet, så på vintern vill den ha svalt och minimalt med vatten. På sommaren kan den stå ute.

Ingen av nämnda växter tål frost.

Edit:stavfel
ängsvädd
Tack för svar biggrin.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 15-07-2009, 11:25) *
Vandrande juden kan med tiden bli en enorm ampelblomma. Den vill gärna torka upp mellan vattningarna och gillar faktiskt lite mörkare fönster, men kan stå ute sommartid.

Hawortian sätter du i en jordblandning om hälften god blom- eller plantjord, och hälften grov sand. Den tillhör kaktussläktet, så på vintern vill den ha svalt och minimalt med vatten. På sommaren kan den stå ute.

Ingen av nämnda växter tål frost.

Edit:stavfel

Haworthia tillhör samma släkte som Aloe dvs Asphodelaceae. man måste avhärda den för solen innan man sätter ut den. och den sätter man ut vid en temp på +10c (tar in vid nattfrost).
Alexander-VG-zon3
CITAT (-Mimmi- @ 15-07-2009, 11:07) *

det är en namnsort av Tradescantia zebrina - på svenska Zebrablad.

ska den vara ute måste även den avhärdas för solen. sedan stå ute i halvskugga tas ut vid en temp va +10c +15c. och tas in innan det går under +5c och placeras inne i rumstemp. efter den varit ute en sommar-höst så kan den börja blomma till hösten-våren. trivs dock lika bra inne. vill ha närinsgrik men lucker och luftigjord.
ängsvädd
CITAT (flaxss @ 15-07-2009, 13:48) *
det är en namnsort av Tradescantia zebrina - på svenska Zebrablad.

ska den vara ute måste även den avhärdas för solen. sedan stå ute i halvskugga tas ut vid en temp va +10c +15c. och tas in innan det går under +5c och placeras inne i rumstemp. efter den varit ute en sommar-höst så kan den börja blomma till hösten-våren. trivs dock lika bra inne. vill ha närinsgrik men lucker och luftigjord.

Aha - tackar biggrin.gif Det märkliga är att vissa blad är enfärgat gröna - kan det vara så att blomsteraffären har satt olika ampelväxter ihop?
Alexander-VG-zon3
CITAT (-Mimmi- @ 15-07-2009, 16:42) *
Aha - tackar biggrin.gif Det märkliga är att vissa blad är enfärgat gröna - kan det vara så att blomsteraffären har satt olika ampelväxter ihop?

efter närmare efterforskning ändrar jag mig till Tradescantia fluminensis kom på att den finns namnsorter som liknar din.

det är normalt med enfärgade blad och flerfärgade.
ängsvädd
OK - tackar - den verkar bara vara grön enligt den bild jag sett - men det kanske finns sådana med vitt i också.
Alexander-VG-zon3
CITAT (-Mimmi- @ 15-07-2009, 17:39) *
OK - tackar - den verkar bara vara grön enligt den bild jag sett - men det kanske finns sådana med vitt i också.

ja det finns olika sorter med olika bladfärger. en del har bara en och en del har 4olika färger på bladen.

men det du har är Tradescantia fluminensis (samma som albiflora) eller Tradescantia zebrina ( ur bägge arterna finns det väldigt snarlika namnsorter som liknar din, det är därför jag inte riktigt vet säkert).
ängsvädd
OK, tack så mycket för hjälpen. Jag har tagit några snygga skott. Ska sätta i mindre kruka innan jag skaffat större ampel. Ska ge bort moderplantan till en kompis.
ängsvädd
flaxss - kan det inte vara Tradescantia albiflora som RedTop skrev?
Alexander-VG-zon3
CITAT (-Mimmi- @ 15-07-2009, 18:38) *
flaxss - kan det inte vara Tradescantia albiflora som RedTop skrev?

Tradescantia fluminensis är samma art som Tradescantia albiflora (Tradescantia albiflora = synonym)
ängsvädd
Aha - tackar biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon