fagerhult
15-07-2009, 10:52
Nu har jag pysslat om någonting jag trodde var Temynta, men inte är det det. Kan någon hjälpa mig innan jag sliter upp den. Bladen liknar Nepetans och så får de axliknande blomställningar, är ca 50-70 cm hög.
Åsa, mälardalen zon 2
15-07-2009, 11:47
Jag tycker den ser ut som min planta i rabatten = skär kolibrimynta (Agastache astromontana 'Pink Pop')
fagerhult
15-07-2009, 12:52
Doftar bladen på din? Ska ut och lukta på min planta.
Gossen Ruda
15-07-2009, 15:05
Kommer mest att tänka på
pipdån.
Åsa, mälardalen zon 2
15-07-2009, 15:18
Bladen har en viss doft ifall man gnuggar på bladen men som mynta doftar den inte men kryddigt. Plantan odlades på jobbet och jag har för mig att vi köpte fröerna från Weibulls (yrkesodlarsortimentet), det blev en del plantor över så jag köpte min planta för några kronor och hade nog inte riktigt tänkt ut en plats utan jag bara pressade ner den i mina överfulla rabatter men den verkar växa bra ändå, min planta håller dock på att blomma över men den har ju blommat ända sedan början av juni (den blommade i växthusen redan då jag köpte den så den kom nog igång lite snabbare än plantor som inte odlats i växthus under en lång tid)
Här är bild på min planta som jag var ute och fotade för några minuter sedan.
[attachment=38353:agastache.jpg]
fagerhult
16-07-2009, 08:12
Tack för hjälpen Åsa och Gossen Ruda!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.