Full version: Rosidentifiering
octachoron
Jag köpte för ett tag sedan en Easy Elegance-ros, Golden Eye, som är röd med gult centrum.
När blommorna kom visade det sig vara helt fel ros. Den får gul-vita blommor istället, ca 5 cm i diameter.
Nu undrar jag om det kan vara Macy's Pride som jag fått istället?
Det är ju också en Easy Elegance ros, men dess blommor kanske är större?

Okänd ros

Anders zon 1
Fin ros, fast jag tycker inte att det riktigt ser ut som Macy's Pride. Blommorna brukar också vara betydligt större än 5 cm i diameter. Bladen ser heller inte riktigt riktigt rätt ut tycker jag. Men jag vet inte vilken ros det kan vara.
Kajsa
Här två bilder, har två ex av den

Titta i mitt Album/Easy Elegance rosor där har jag fler bilder av rosen. Kronbladen kan rulla in sig lite mot mitten, annars öppen, har en god doft, blommorna kan komma många i toppen när den blir större. Blomman blir 10 - 11 cm breda, jag kollade nyss. Jag tycker den liknar Macy´s Pride men är då för liten, ev blir blommorna större sedan ? Mina ex är ca 1.20 höga men den ska kunna bli högre. Lite ömtålig, skyddat läge, en har frusit bort här.
octachoron
Den har också väldigt små (men många) blad, åt miniatyrroshållet.
Känns lite deprimerande det här, vill ju ha lite koll på vilka rosor man har...
octachoron
CITAT (Kajsa @ 15-07-2009, 15:48) *
Blomman blir 10 - 11 cm breda, jag kollade nyss.

Tack för den snälla extraansträngningen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon