kennethcl
15-07-2009, 11:21
Har haft vår gräsmatta i 1år 2mån. Den har varit väldigt fin och grön.
Men efter att vi var borta på semester i 1 vecka och kom tillbaka hem så hade det kommit fula fläckar lite här och där? =(( ......klippte den innan vi åkte iväg, och den så väldigt fint ut. Nu regnade det ju väldigt mycket under denna vecka hemma, kan rötterna ha letat sig uppåt istället?? eller vad kan det vara? tips?
[attachment=38340:gr_s_001.jpg]
[attachment=38341:gr_s_002.jpg]
[attachment=38342:gr_s_003.jpg]
Ophelia
15-07-2009, 19:48
Har du sett om gräsmattan stått i vatten då tidigare? Om det samlas vatten vid de områdena?
kennethcl
16-07-2009, 12:42
Nej jag har inte sett att det har varit vatten samlingar där.
JAg luta nog åt att det kan vara övergödsling. Har du slängt ut gräsgödsel nu under våren/försommaren?
Jag har mer känslan av att gräset "brännt".
Åsa, mälardalen zon 2
16-07-2009, 15:22
Japp kan vara för mycket gödning, här är gräsmattan full av såna där bruna fläckar, fast här är de ca 1dm i diameter. Orsak den lilla nya valpen är inte rumsren men det blir torrt inne ifall man släpper ut honom direkt då han vaknat från någon av de många tupplurerna han tar varje dag, och han hinner bara ut i trädgården innan det kommer och hundurin är ganska kväverikt = gräset bränns sönder. Gräset brukar dock växa över såna där fläckar så lätt tar man inte död på gräsmattor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.