Full version: Azalea
rosita
Nyligen hemkommen från Sydtyrolen, där vi såg blommande azalea. Jag blev så förtjust i denna vackra växt och skulle gärna vilja ha en i trädgården. Någon som har erfarenhet av azalea? Är den kinkig? Vilken sort är bäst/lättast?
MariaS
Den är ju klart enklare än rododendron, eftersom den inte är lika frostkänslig och dessutom kan stå i full sol. Dock kräver den samma surjord som alla roddisar.
Gunilla T
Jag odlar en del azaleor - mycket vackra växter. Azalea är eg. en bladfällande Rhododendron och den kräver jord med lågt Ph värde. De flesta är tidig vår blommande och kan med tiden bli ganska stora så det är bra om man från början ger dem rejält med utrymme.

Finns i massor av olika färger.

Surjord åstadkommer du med okalkad och ogödslad torv, kompostjord och/eller Rhododendron jord. Jag blandar alltid med grovt grus också för dräneringens skull.

[attachment=38348:DSCN07980001.JPG]

Azalea "Persil" som också doftar fint.
rosita
Tack för era svar! Azalea 'Persil' ser jättefin ut och jag gillar blommor som doftar, men jag blev så förtjust i den röda vi såg överallt på bergsluttningarna, så jag tror jag köper en röd. Om jag lyckas med den, blir det kanske en 'Persil' nästa gång. flirting.gif
MariaS
Det finns många vackra namnsorter. Röda, orange, vita och gula. Sen har du även guldazalean! Guldgula blommor som doftar himmelskt. Botanisera gärna bland azaleorna innan du bestämmer dig....
Jan Lindgren
Hej!
Var det vilda rhododendron du såg? I så fall var det R. ferrugineum och/eller R. hirsutum. De är inte sk azaleor. Det finns inga röda vilda "azaleor" i Europa. R. ferrugineum är en vintergrön rhododendron som är ganska lättodlad. Den blommar sent i jämförelse med de flesta andra arter som är vanliga i odling. Det svenska namnet är alpros.
MVH
Jan Lindgren
pebblelake
CITAT (MariaS @ 15-07-2009, 13:47) *
Den är ju klart enklare än rododendron, eftersom den inte är lika frostkänslig och dessutom kan stå i full sol. Dock kräver den samma surjord som alla roddisar.

Jag tycker det är lite fel att tala om att en växt kräver sur jord,vore det inte bättre att skriva att den kommer mest till sin rätt i sur jord? jag vet att en del riktigt stora fans av både azaleor och rhoddodendron odlar i grus bäddar,mycket just för härdigheten.Det jag egentligen vill säga är att dom funkar på dom flesta jordar.Hoppas du inte tar illa upp,för det var inte meningen kompiskram.gif .
Jag har sett den beskrivningen "kräver" många gånger på många olika växter.
Rekomenderas kanske funkar bättre...... smile.gif
rosita
När jag googlar på R.ferrugineum, så ser det exakt ut som den vi såg! Tack för informationen!

Går det då inte att få tag på just den sorten kanske?
Jan Lindgren
Hej!
Naturligtvis går det att få tag på R. ferrugineum. Det är nog inte så vanligt att svenska plantskolor säljer den men den är lätt att finna på nätet. Ofta är det utvalda kloner som säljs tex Glenarn som är lägre än andra kloner. Du kan ibland hitta ferrugineum på STAs växtmarknader. Är du någon gång i norra Skåne så kan du komma hem till mig så kan du få några sticklingar och ibland har jag några småplantor till salu.
MVH
Jan Lindgren
Jan Lindgren
Hej Pebblelake!
När det gäller de flesta rhododendron så är faktiskt sur jord ett krav. Naturligtvis går det att blanda in massor av surt grus eller sand i odlingsmediet. Nu är det lyckligtvis så att granit och gnejs är surt så de flesta bekymrar sig inte över sanden. De stackare som försöker odla rhododendron i kalkhaltigt eller basiskt medium får normalt massor av problem. Det går troligen att lösa problemen med att spruta plantorna med bladgödsel där chelaterat järn är viktigast.
MVH
Jan Lindgren
rosita
CITAT (Jan Lindgren @ 19-07-2009, 08:57) *
Hej!
Naturligtvis går det att få tag på R. ferrugineum. Det är nog inte så vanligt att svenska plantskolor säljer den men den är lätt att finna på nätet. Ofta är det utvalda kloner som säljs tex Glenarn som är lägre än andra kloner. Du kan ibland hitta ferrugineum på STAs växtmarknader. Är du någon gång i norra Skåne så kan du komma hem till mig så kan du få några sticklingar och ibland har jag några småplantor till salu.
MVH
Jan Lindgren

Skulle du inte kunna skicka mig ett par sticklingar?
pebblelake
CITAT (Jan Lindgren @ 19-07-2009, 09:04) *
Hej Pebblelake!
När det gäller de flesta rhododendron så är faktiskt sur jord ett krav. Naturligtvis går det att blanda in massor av surt grus eller sand i odlingsmediet. Nu är det lyckligtvis så att granit och gnejs är surt så de flesta bekymrar sig inte över sanden. De stackare som försöker odla rhododendron i kalkhaltigt eller basiskt medium får normalt massor av problem. Det går troligen att lösa problemen med att spruta plantorna med bladgödsel där chelaterat järn är viktigast.
MVH
Jan Lindgren

Kul att du komenterade smile.gif ,Är det inte så att de flesta naturliga jordar vi har är svagt sura?(Under Ph 7) förutom på öland eller gotland då kanske.Rätta mig gärna om jag är helt ute och cyklar.
Då skulle det innebära att dom passar till de flesta jordar utom alkaliska.
Gunilla T
CITAT (pebblelake @ 20-07-2009, 16:00) *
Då skulle det innebära att dom passar till de flesta jordar utom alkaliska.

Det håller jag inte med om - Rhododendron vill ha en jord vars Ph värde ligger mellan 4,5 - till 5,5. Det finns säkert marker, barrskog t.ex. där jorden har tillräcklig surhetsgrad men det är inte enbart ett lågt Ph värde som krävs utan även andra egenskaper. Torven sänker Ph värdet men åstadkommer även den luckra och fuktighetshållande porösa jord som Rh. kräver. Rhododendron vill ha det väldränerat och därför blandas grus i odlingsbäddar.

Nu är Rh. ganska tåliga växter och ibland kan man se Rhododendron planterad mitt i en gräsmatta men hur ser den ut? Ledsen med gula blad, den kanske överlever men visst vill vi ha lite mera än överlevnad av våra växter? Dessa felplanterade Rh. ger växterna dåligt rykte, fula och spretiga.

Att gräva ett planteringshål i en gräsmatta med tung lerjord omkring är heller inte att rekommendera även om man fyller planteringsropen med torv, kompost och/eller Rh. jord. Under höst/vinter kommer planteringsgropen att liknas vid en damm, den fylls med vatten och det gillar inte en Rhododendron.

Jord med lågt Ph värde kan man ju åstadkomma med barr men det krävs mer för att Rhododendron skall trivas och ge oss den förväntade upplevelsen
pebblelake
CITAT (Gunilla T @ 21-07-2009, 10:05) *
Det håller jag inte med om - Rhododendron vill ha en jord vars Ph värde ligger mellan 4,5 - till 5,5. Det finns säkert marker, barrskog t.ex. där jorden har tillräcklig surhetsgrad men det är inte enbart ett lågt Ph värde som krävs utan även andra egenskaper. Torven sänker Ph värdet men åstadkommer även den luckra och fuktighetshållande porösa jord som Rh. kräver. Rhododendron vill ha det väldränerat och därför blandas grus i odlingsbäddar.

Nu är Rh. ganska tåliga växter och ibland kan man se Rhododendron planterad mitt i en gräsmatta men hur ser den ut? Ledsen med gula blad, den kanske överlever men visst vill vi ha lite mera än överlevnad av våra växter? Dessa felplanterade Rh. ger växterna dåligt rykte, fula och spretiga.

Att gräva ett planteringshål i en gräsmatta med tung lerjord omkring är heller inte att rekommendera även om man fyller planteringsropen med torv, kompost och/eller Rh. jord. Under höst/vinter kommer planteringsgropen att liknas vid en damm, den fylls med vatten och det gillar inte en Rhododendron.

Jord med lågt Ph värde kan man ju åstadkomma med barr men det krävs mer för att Rhododendron skall trivas och ge oss den förväntade upplevelsen

Det jag försöker få fram med denna lilla diskution, är att får azalea och rhodedendron lucker , porös jord och en vädränerad växtplats, så fins det inte någon anledning att säga dom"kräver" sur jord.
Istället är det viktigare med porös och väldränerad jord.
Tex sätt rhododendron i sur jord som inte är lucker och väldrenerad så växer den självklart sämre än en som är satt vädränerat och i lucker i "normal" trädgårdsjord.
Så vilken faktor är viktigast?"
Kräv" istället vädränerat och lucker jord.
Självklart vet jag också att sur jord hjälper till att optimera växtplatsen.
Om sur jord är allt som krävs ,och allt under 7 i ph är surt, så funkar den i alla normala jordar,om ,vilket jag inte vet, dom flesta jordar i sverige ligger under 7 i ph. wink.gif
Jan Lindgren
Hej Pebblelake!
Du har både rätt och fel. Det finns en tysk grundstam som kan växa i normal, lucker jord. Köper du en planta från Hachmann så är den ofta ympad på den. Har du däremot plantor på egen rot så blir det normalt problem om pH är över 6. Järnet binds i jorden vid så högt pH så bladen blir gula. Detsamma gäller tex amerikanska blåbär. Du kan sänka pH med hjälp av svavel eller järnsulfat, något man ofta gör när det gäller blåbärsodling. Har du högt pH så är det också viktigt att du gödslar med ammoniumsulfat. Undvik kalksalpeter och kompost. Jag som bor i ett område med extremt sur jord kan gödsla med vad jag vill.
Rhododendron går i allmänhet helt utmärkt att odla i ren torv med en liten tillsats av konstgödsel. Jag använder en grovmald torv som ursprungligen var avsedd till stallar men nu säljs mest till Danmark som rhododendrontorv. Jag har till och med odlat rhododendron i en höghumifierad torv som jag grävde upp på tomten. Det gick också. Mina azaleor står i dyjord som vi grävde upp när vi gjorde bevattningsdammen. Även det fungerar.
Vill du odla ömtåliga sorter som är på gränsen till sin härdighet är det, som Gunilla skriver, mycket viktigt att jorden är väldränerad och luftig.
MVH
Jan Lindgren
pebblelake
CITAT (Jan Lindgren @ 21-07-2009, 18:58) *
Hej Pebblelake!
Du har både rätt och fel. Det finns en tysk grundstam som kan växa i normal, lucker jord. Köper du en planta från Hachmann så är den ofta ympad på den. Har du däremot plantor på egen rot så blir det normalt problem om pH är över 6. Järnet binds i jorden vid så högt pH så bladen blir gula. Detsamma gäller tex amerikanska blåbär. Du kan sänka pH med hjälp av svavel eller järnsulfat, något man ofta gör när det gäller blåbärsodling. Har du högt pH så är det också viktigt att du gödslar med ammoniumsulfat. Undvik kalksalpeter och kompost. Jag som bor i ett område med extremt sur jord kan gödsla med vad jag vill.
Rhododendron går i allmänhet helt utmärkt att odla i ren torv med en liten tillsats av konstgödsel. Jag använder en grovmald torv som ursprungligen var avsedd till stallar men nu säljs mest till Danmark som rhododendrontorv. Jag har till och med odlat rhododendron i en höghumifierad torv som jag grävde upp på tomten. Det gick också. Mina azaleor står i dyjord som vi grävde upp när vi gjorde bevattningsdammen. Även det fungerar.
Vill du odla ömtåliga sorter som är på gränsen till sin härdighet är det, som Gunilla skriver, mycket viktigt att jorden är väldränerad och luftig.
MVH
Jan Lindgren

Hej Jan!

Anledningen till mitt "upproriska" coolgleam.gif inlägg var lite för att få folk att förstå att azaleor och roddar inte behöver ett torvparti för att trivas utan funkar på "vanliga"jordar,eftersom dom flesta jordar är sura(som din och min).själv drar jag upp roddar i färsk mossa. 000.gif

Mvh Pebblelake

Ursäkta Rosita för min kapning av tråden! blomma.gif blomma.gif
Fågelvägen
En fundering till om azaleor (alltså just de bladfällande sorterna): stämmer det att rådjuren gärna äter dem, speciellt blomknopparna?
Vi har MASSOR med flitiga rådjur. Hos oss har rhododendron hittills fått vara i fred och azaleor har jag inte vågat mig på.
Jan Lindgren
Hej!
Tyvärr så älskar rådjur azaleaknoppar. De äter även vissa vintegröna rhododendronsorter. Använd ett högt viltstängsel.
MVH
Jan Lindgren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon