heidi6
Nu har det varit sommar länge. Syrenerna och pionerna har blommat över... Lavedeln flaggar blå... Så när ska luktärten börja blomma? Har luktärten i kruka, de har kommit upp spaljerade och är någon meter hög... Ser ut som ett grönt ormbo, men inga blommor eller knoppar... Är det någon som har käkat upp dom? Eller kommer de senare? Växten ser pigg och kry ut, bor utomhus på en halvskyddad solig uteplats nära fasaden.
buffy
Det kan vara så att de kommer senare. Luktärter är enligt min erfarenhet inte ngra skadedjursfavoriter, tvärtom. Om inga blommor kommer alls kan det bero på (kväve)övergödning. Då brukar man kunna se det på att själva växten blir väldigt kraftig och stor och hög men blommorna kommer mkt sent och blir väldigt få.
heidi6
Tack för svar!
Pauline/Sthlm
CITAT (buffy @ 16-07-2009, 11:03) *
Luktärter är enligt min erfarenhet inte ngra skadedjursfavoriter, tvärtom.

Hå! Rådjuren här äter allt som börjar eller slutar på ärt. Har nu klätt in ett luktärtstorn i fiberduk med kruka på toppen under. Värsta trädgårdsspöket! men om det nu växer till under kommer inte heller JAG att se några blommor. Och tar jag bort den börjar det igen... Får väl glutta under duken och plocka blommorna omgående.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon