skogstroll
Jag har två bambusar 'Jumbo'. De ser hyfsat frodiga ut men jag trodde de skulle bli högre än en meter. De är ca 4 år gamla. Vill de ha någon speciell gödning eller så? De står inte torrt möjligen något blåsigt men inte så farligt.

thanks.gif
MariaS
Det låter inte som Jumbo! Du tror inte att du fått Simba istället? den blir inte högre än 1,5 meter.

Skillnaden är att Jumpo har strån som smalast är som blyertspennor, upp till ngn cm i diameter. Simba kommer upp i ca 3mm i diameter. Mätt 50cm över marken.

Jumbo blir inte heller buskig i toppen, vilket Simba blir.

Störst och kraftigast av de olika namnsorterna av Fargesia, blir Dino. Där talar vi nästan om metspön i grovlek. Duger i alla fall definitivt som blompinnar!
skogstroll
Hm ja det skulle kanske kunna vara så att jag fått fel. De är ganska buskiga till sitt växtsätt. En sån där metspöbambu vore kul smile.gif
skogstroll
Nån som för övrigt känner till något bra ställe där man kan köpa bambu? Jag vill gärna prova metspöbambu men vet inte var det finns att köpa. På Zetas köpte jag de som antagligen inte är Jumbo och i deras katalog ser det ut som att det inte finns metspöbambu.

thanks.gif
MariaS
CITAT (skogstroll @ 15-07-2009, 15:46) *
Nån som för övrigt känner till något bra ställe där man kan köpa bambu? Jag vill gärna prova metspöbambu men vet inte var det finns att köpa. På Zetas köpte jag de som antagligen inte är Jumbo och i deras katalog ser det ut som att det inte finns metspöbambu.

thanks.gif

Metspöbambun är faktiskt en annan sort. Tyvärr är den inte härdig i sverige, men just FArgesia muriale 'Dino' är det närmaste man kan komma.

g.gif Den duger nog i alla fall som metspö för abborre och mört giggle.gif
skogstroll
nej nån metspöbambu är det ju inte som jag har, ser mer ut som en vassrugge... Dino ska jag kolla in smile.gif
jegi
Fargesia ser i allmänhet ut mer som vass än som bambu. Man ska ha klart för sig att bambu tar tid på sig. Har du nyss planterat Fargesia 'Jumbo' så får du räkna med att det dröjer några år innan den blir längre än en meter.
Däremot finns det andra sorters bambu som får grövre stammar och som är härdiga upp till zon 2-3. Titta t ex på olika sorter av Phyllostachus. Finns ibland på Zetas.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon