Full version: identifiering
polecat
Var till skogen på promenad och hade kameran med mig för en gångs skull. Träffade där på en vacker blomma som inte ville berätta vad den hette.....

[
anonym blomma i skogen...

Mötte också en insekt, kanske någon sorts humla....

Prästkrage med gäst...
Gossen Ruda
"Humlan" är en humlebagge, dvs en skalbagge. Orchidéen återkommer jag till om ingen annan hinner före.
Gossen Ruda
Då var det orchidéen som troligen är Fläckigt nyckelblomster eller Jungfru Marie nycklar. Den har fläckiga blad och tycker jag ser det på en av blommorna i bakgrunden. Blomman är mycket variabel i formen för riktigt så ser den vanligen inte ut här där jag sett den. Frågan är om det är en art, flera närstående arter eller ett artkomplex? Även experterna brukar vara tveksamma.
Sussie F-Flower
Grattis till att ha fått sett "Drottningen bland dom alla", (i det vilda)... smiley_small_hug.gif
Jungfru Maria nycklar...
-Tänk att något vildvuxet kan få bli så vackert...!!! wub.gif

-Spara detta minne för dig själv..... eller dela med dig, endast tillsammans med dom som du litar på...

Kom ihåg att Maria Nycklar är eftertraktad... Trots att hon är fridlyst så finns det folk som går och gräver i skogar och myrar för att få hem henne till sin tomt... (där dom oftast dör...)
Det finns dom som "inte skyr några medel.." över huvud taget för att få hem denna Drottning!!!

Återigen, Njut av vad du upplevt, det är få förunnat... kompiskram.gif

P.s.
Och om du har en GPS, lägg in possitionerna. Nästa år blommar hon på samma ställe!!! tummenupp.gif
(precis som kantarellerna...)
Meriona
Min mamma har lyckats flytta några exemplar på tomten (hon har en äng) när de skulle gräva brunn, och de klarade sig. Men då var det ju frågan om några meter, så den fick ju behålla samma förhållanden. De är så fina! wub.gif Hon har även St Per, men den växer mer skogigt. Orkideer är ju så ljuvliga!
Gossen Ruda
Jag har en gång flyttat ett nyckelblomster till sommarstugan. Det klarade sig några år men sen försvann det, funderar på att göra om försöket om jag kan hitta ett bestånd som tål beskattning. Det förra tilltaget är preskriberat, det var på 70-talet. Fö har den ursprungliga växtlokalen vuxit igen och nycklarna dött ut.

Annars så har jag nattviol som en gång kom från en kompis till min bror, dom hade fullt med såna på sin tomt. Den blommar ett par år men sen brukar dom försvinna men samtidigt har dom fröat av sig och dyker upp någon annanstans. Tyvärr är det den arten som inte doftar så gott utan grönvit nattviol. I år blev det 3 blomställningar.
polecat
Tack för svaren tummenupp.gif

Jag har inga problem med att hitta tillbaka till växtplatsen, det är gångavstånd från där jag bor. Där växte det massor av Jungfru Marie nycklar.

//Maria
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon