Tirres
Trodde att en nyanlagd odlingslott skulle vara en bra utgångspunkt näringsmässigt. Men tji fick jag. Morötterna är ynkliga 2-7 cm, persiljan bara 1, löken har redan lagt sig och solrosorna är spetiga med sina ca 8 cm. Suck! Har ursäktat det med en kall vår, följt av de varma veckorna, men nu finns det ju inga ursäkter längre nu ska det växa.

Innan sådd gödslade jag lite med hönsgödsel och för ca två veckor sedan blandade jag ut i vatten och vattnade. Men inte har det blivit mycket skillnad. Hur räddar jag årets skörd? Det enda som verkar trivas är ärtorna som växer så det knakar. I morotslandet har det tom börjat växa mossa trots att jag är där och krafsar, och ogräset som kommer är främst klöver och rävsvansar. Finns det något jag kan ge mina stackars grönsaker så att de får det de behöver och ger mig det jag vill ha? w00t.gif
Sussie F-Flower
Hej!
Ja, vad kan man göra i Stockholmstrakten...? Har du några bönder i närheten...?
Vore det så där hos mig, som du beskriver, så skulle jag åka till affären och köpa en rulle sopsäckar... sedan skulle jag bege mig till närmsta bonde för att få/eller få köpa lite gödsel att "lägga ut" bland grönsakerna och blommorna...

Hur stor areal rör det sig om?
Tirres
Det är bara 50 kvm så inte så stort. Ja vad gör man i Sthlm? Man tar bussen ut till mamma och lånar bilen till Bauhaus där man köper 5 påsar gödslad torv för 100 kr och gräver ner. Skulle det funka?
Sussie F-Flower
Ja, det kanske är det alternativ som är bäst/enklast just nu.
Men köp inte TORV, köp kogödsel i stället. Ta 10 säckar om de ryms i bilen...
En säck brukar räcka bara några m2 om man "jobbar ner" den, vilket jag tipsar dig att göra. Då luckrar du upp jorden samtidigt och förbereder för bra rotbildning för dina grönsaker samt andra växter. Använd en grep om du får plats med en sån mellan raderna.
buffy
Jag tror att du behöver lite mer kväve till dina snabbväxande grönsaker. Att ärterna växer bra beror antagligen på att de själva kan utvinna kväve mha knölar på sina rötter. Gödslad torv kan funka men jag tror det är bättre att gödslingsvattna odlingarna för att få snabbt resultat redan i år. Bauhaus har ju även hönsgödsel i sitt 5 säckar för 89:- sortiment, så tag t ex 2 hönsgödsel. Man kan hälla hönsgödsel i en vattenkanna och låta stå ett tag innan man vattnar ut det.
Gödslad torv är inte mkt att ha såvida din jord inte är tung lerjord. I annat fall skulle jag hellre satsat på kompost för att skapa förutsättningar för nästa års odling. Kompost kan man köpa på vissa soptippar, men även den måste gödas, gärna då m hönsgödsel.
smuleborg
CITAT (Tirres @ 15-07-2009, 22:11) *
Trodde att en nyanlagd odlingslott skulle vara en bra utgångspunkt näringsmässigt. Men tji fick jag. Morötterna är ynkliga 2-7 cm, persiljan bara 1, löken har redan lagt sig och solrosorna är spetiga med sina ca 8 cm. Suck! Har ursäktat det med en kall vår, följt av de varma veckorna, men nu finns det ju inga ursäkter längre nu ska det växa.

Innan sådd gödslade jag lite med hönsgödsel och för ca två veckor sedan blandade jag ut i vatten och vattnade. Men inte har det blivit mycket skillnad. Hur räddar jag årets skörd? Det enda som verkar trivas är ärtorna som växer så det knakar. I morotslandet har det tom börjat växa mossa trots att jag är där och krafsar, och ogräset som kommer är främst klöver och rävsvansar. Finns det något jag kan ge mina stackars grönsaker så att de får det de behöver och ger mig det jag vill ha? w00t.gif

Ja, jo. Uppriktigt sagt tror jag att du långsiktigt måste jordförbättra, och ta uti med rävsvansarna m.m. Det tar tid att bygga upp en god jord. Använd sökfunktionen i forumet. Lycka till, förresten.
katah
Jorden ska förbättras säkert till nästa sesong, men i år kan du ge snabb näring i form av någon flaska med näring eller , täck med klippt gräs och vattna, eller med guldvatten .
officinalis
Nässelvatten ger också ett bra tillskott. Jag har använt det tillsammans med täckning, tycks öka nedbrytningen av materialet.
Tirres
Tack för alla tips!
Nu har jag gödslat potatis, kryddland och jordgubbar med kogödsel och resten av landet fick gräsklipp i tjocka lager nermyllat + vattnats med flytande gödsel. Får hoppas att det hjälper. Till nästa år ska jag förbereda bättre med kogödsel, kompost och gräsklipp
Bassam
Hej , som Åsa skrev , du kan blanda kompost med din jord nu. H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon