Trodde att en nyanlagd odlingslott skulle vara en bra utgångspunkt näringsmässigt. Men tji fick jag. Morötterna är ynkliga 2-7 cm, persiljan bara 1, löken har redan lagt sig och solrosorna är spetiga med sina ca 8 cm. Suck! Har ursäktat det med en kall vår, följt av de varma veckorna, men nu finns det ju inga ursäkter längre nu ska det växa.
Innan sådd gödslade jag lite med hönsgödsel och för ca två veckor sedan blandade jag ut i vatten och vattnade. Men inte har det blivit mycket skillnad. Hur räddar jag årets skörd? Det enda som verkar trivas är ärtorna som växer så det knakar. I morotslandet har det tom börjat växa mossa trots att jag är där och krafsar, och ogräset som kommer är främst klöver och rävsvansar. Finns det något jag kan ge mina stackars grönsaker så att de får det de behöver och ger mig det jag vill ha?
Platinum
15-07-2009, 21:25
Rotfrukter har jag läst ska vara gynnande av att täckas med gräsklipp t.ex, är det blasten eller rötterna som är 2-7cm och har du gallrat i raden?
Persilja växer långsamt, så ha tålamod.
Det är tyvärr blasten som måtten avser. Gallrat har jag gjort, senast förra veckan, och då var det små smala morötter om ca 2-3cm där under. Palsternackorna och rödbetorna har jag inte behövt gallra för de kom upp så tunt.
Gräsklipp har jag tyvärr inte eftersom det bara är en odlingslott, om jag inte ska åka hem till mormor och morfar och räfsa deras 500 kvm gräsmatta :-)
Jag bor i zon 2 förresten.
Åsa, mälardalen zon 2
15-07-2009, 21:37
Och sedan är ju frågan också vad det är för jord och vilken jordförbättring som gjorts innan sådd + om det är bra dränering, sol etc. (mossa i morotslandet låter inte som om växtplatsen är optimal precis) + när såddes växterna.
Och vad är lite hönsgödsel, var det enligt doseringen på påsen eller mycket mindre. Grävdes gödseln ner eller slängdes den ut på ytan?
Tulipanaros
16-07-2009, 00:40
Om det grodde dåligt och växer långsamt skulle jag tänka att det är dräneringen som funkar dåligt. Jord? Hur har det grävts? Har jordfräs förstört strukturen?
Ja det är ju en nyanlagd odlingslott så jag antar att de har gjort det "rätt". Det verkar som om det är vanlig gräsmark under som de sedan lagt kanske 50 cm matjord på. Det är alltså befintligt område som byggts ut med 200 kvm. Eftersom jag antog att en nyanlagd lott med ny matjord inte behövde någon jordförbättring har ingenting gjorts. Läget är soligt, det finns några träd en bit bort men de skuggar inte lotten. Så sol hela dagen i stort sett. Tycker inte att dräneringen verkar dålig, när det har varit torrt är det torrt på lotten och nu med växlande väder är jorden perfekt. Gödslingen slängdes ut av svärfar av svärfar så jag kan inte svära på hur mycket som spreds ut, jag tyckte mest att det var onödigt eftersom jag trodde jorden var ny och näringsrik. Tji fick jag.
Jag satte alla frön i början av maj när jag fick lotten. Mer än 1 cm borde väl tom persilja ha växt på den tiden?
JAg har en känsla av att din jord är för tung. Även om lotten är nyanlagd, kan det behövas en del arbete, för att det ska gå att odla med framgång. Många lotter tillverkas med just jordfräs av kommunens gubbar. De vet inte bättre. Då får du en jord som är som ett fint pulver. Vid nästa regn, klumpar pulvret ihop sig och vattnet blir stående och ingen luft kommer ner i jorden.
Det du behöver göra då, är att tillföra material som dels binder jorden på rätt sätt och dels får den att bli lucker (lättgrävd) Ett material som är väldigt bra för lucker är barkmull, men även grov sand (stenarna ska inte vara mindre än 3mm och upp till ca8mm.
Så nu i höst, efter att du skördat det som går, lägger du ute ett 5cm tjockt lager med barkmull och max 1cm grov sand. Vänd sedan allt med spade, ett spadtag djupt. Låt sen allt vara till våren.
Till våren bör du tillföra någon form av stallgödsel. Ko på påse, välbrännd gödsel från ngn bonde eller liknande. Får du gödsel från ett hönseri, lägger du på max 2cm, de övriga kan du lägga på 5 cm av och vända som på hösten. Kratta och jämna till. Skapa gångar och så. Oftast är det lättare att sköta många små områden, än att sköta få stora. Det ska vara lätt att rensa, så och skörda.
Hoppas att detta hjälper dig och lycka till.
Tack för alla tips!
Tror inte att det är fel på struktur och dyl. det är som sagt ny matjord som lagts på och det är den bästa jord jag haft på odlingslott. Den är lätt att arbeta men inte sandig, utan som sån jord man köper på påse. Bara att den har varit väldigt näringsfattig tror jag. Så nu har jag gödslat potatis, kryddland och jordgubbar med kogödsel och resten av landet fick gräsklipp i tjocka lager nermyllat + vattnats med flytande gödsel. Får hoppas att det hjälper. Till nästa år ska jag förbereda bättre med kogödsel, kompost och gräsklipp
Så här tänker jag - givetvis utan att säkert veta, men av den erfarenhet jag har av att odla grönsaker: Om ett av de ogräs som du har flitigast är just klöver menar jag att det är ett ganska säkert tecken på att du trots allt har rätt kass dränering. Min tanke är denna: Ytjorden känns för dig perfekt, även när det regnat en del, men om odlingsytan är nyanlagd finns kanske en ganska stor chans/risk att man vid anläggningen gått över ytan med tunga maskiner som packat ihop en eventuell ursprunglig lerjord?, och ovanpå den packade jorden har man sedan lagt den fina och luckra odlingsjord du ytgräver i? I så fall ligger dräneringskrånglet längre ner i backen. Djup grävning och mycket kompost eller annat humusmaterial bör råda bot på detta, men odligsjord går ju inte "på en kvart". Är säker på att dina skördar blir bättre för varje år om du gräver på våren och tillför mycket täckmaterial under odlingssäsong, eller kanske (som jag gör nu sedan några år, men bra resultat) tjock täckning året om.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.