Full version: Rosor på väg
Ti bee
Väntar många rosor snart och ska börja planera för deras ankomst s a s. Vad tror ni?
Vår ursprungsjord är fin tycker jag (så talar en expert laugh.gif ). Vet inte riktigt hur jag ska beskriva den - lättgrävd, myllig och väldoftande kanske. Men jag måste ändå fylla ut med mer jord. Skall jag köpa rosjord eller bara fylla ut med torv? Hur bra och viktig är rosjorden man köper? Har ingen kompostjord än heller, men kan ju köpa.
Vill ta emot rosorna på bästa sätt!
smile.gif
Kajsa
Rosjord och perennajord i säckar är nog bra men lite dyrt till många
rosor ca 50 kr / säcken. Undvik 5 st billiga säckar för 100 kr den innehåller
för mycket torvmull som drar åt sig vatten, det kan bli isigt runt rosorna.
Så kan man alltid hyra släpkärra och köpa ett lass med bra matjord
från en trädgårdsfirma, mycket jobb men billigast och bäst tycker jag.
Släng i en näve benmjöl i gropen till rosorna, ger näring så sakteliga
under två år. Var det du som köpt 19 rosor? Vad blev det för sorter,
får man vara så nyfiken?
Ti bee
Ja, den där billiga jorden har jag redan släppt, det finns ju inget av värde i den tycker jag, sjunker ihop till ett intet i rabatten.
Benmjöl ska bli! smile.gif
Visst får du vara nyfiken! Berättar gärna vilka rosor jag väntar och tar gärna emot kommentarer om de olika sorterna, har inte helt bestämt mig för var alla ska vara än.
Här är de små sötnosarna: wub.gif

- Tuscany (står som 1,8m hög på Floralinneas sida. Är den snabbväxande och är det någon som har en hög planta? 1,8 låter mycket, har sett den hos en annan försäljare som bara 1,2m. Blir den så hög som 1,8 ofta? vill gärna ha den hög)
-Madame Pierre Oger
-Eugienie Guinoisseau
-Celestial
-Souvenir d'alphonse lavallee
-Felicite et Perpetue
-American Pillar
-Joseph's Coat
-Mme Plantier
-Ghislaine de Feligonde
-Belle de Crecy
-Quatre Saisons
-Martin Frobisher
-Martha
-Mousseline
-Madame Alfred Carrière
-2st R. Pimp.Stanwell Perpetual
-Henri Martin

Ja ha ha laugh.gif sedan har jag att göra, som om jag inte hade det innan! rolleyes.gif
Fick en Rosa helenae Axel Olsen av grannen också.

Hoppas nu bara att jag kan få dessa skönheter att trivas här hos mig. Jag har ju inte så mycket erfarenhet i området än. Madame Pierre Oger har jag hört skall vara lite ömtålig, hon ska bli kupad och få lövtäcke. Joseph's coat vet jag inte så mycket om, vi såg den på Rosendal och föll för den.
All input om rossorternas önskemål eller så, eller om jord är välkommet! smile.gif
Kajsa
Så vackert alla dessa rosor ska bli. Mitt eget rosintresse är nytt så
jag har köpt en del sista åren och mest i sommar och höst.
Celestial köpte jag i sommar och då var det väl en blomma på den
men färgen på bladen är blågrön, albaros så den blommar en gång.
Liksom Mme Plantier den har jag haft ett tag, blommar över på tre
veckor, har den i söder och nu över 2m hög buske, frisk.
Martin Frobisher grävde jag ner i måndags men tror mycket på
de Kanadensiska rosorna för oss med krångliga vintrar.
Lycka till med rosenträdgården. rolleyes.gif
Ti bee
Ja, tack, jag hoppas att det ska bli fint! Framför allt att de ska trivas, alla plantorna, men jag har märkt att när man är lite ovan så blir det en del omflyttningar av växter. Men jag lär mig ju allt eftersom, som med allt.
smile.gif
(gillar också både fuchsior och frösådd förresten! biggrin.gif )
Mariann
Jag har också Mm Plantier UNDERBAR men den behöver stödjas annars ligger den ner.
Ti bee
CITAT (Mariann @ 30-10-2003, 08:01)
Jag har också Mm Plantier UNDERBAR men den behöver stödjas annars ligger den ner.

Noterat! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon