Full version: Ta in en gammal byrå
skogstroll
Jag har en jättesöt liten träbyrå som står i ett skjul (ouppvärmt och lite dragigt). Tror ni det skulle gå att ta in det, eller kommer det att spricka och rasa sönder? Jag vet inte hur länge den stått där, den ingick i husköpet. Den är så söt wub.gif thanks.gif
MariaS
HAr den bara stått torrt, ska det nog inte vara någon fara. Däremot kan du kanske behöva se över funktionsdugligheten och eventuellt olja eller måla om den.
skogstroll
tja det har ju inte regnat på den men det kan ju ha varit kallt och fuktigt eftersom skjulet är lite risigt... men vadå där gör den ju ingen glad så man kan ju försöka smile.gif
anne-li i olofstorp
Absolut! Ta in den! tummenupp.gif
Kärvar lådorna drar du ett stearinljus på kanten så går det som "smort!" sen.
skogstroll
tack för tips! sambon hävdar envist att den kommer spricka om jag tar in den... fast om man tar in den nu under sommartid borde den väl kunna anpassa sig eftersom luftfuktigheten är ungefär samma inne som ute...?
*Stintan*
Jag tog in en gammal byrå som stått säkert 50 år i en gammal murken ladugård. Lutade av den och vaxade. Den blev jättefin och inte en spricka finns det.
skogstroll
Tack, då kör jag på giggle.gif
Malin_MeL
det är kanske värt att testa ändå, det värsta som händer är ju att den kanske spricker och då kanske det går att "laga"...
skogstroll
OK då får vi bara hoppas sambon hjälper mig bära in det hehe
Wilmer
Självklart ska du testa! Kärvar det kan du slipa lite, använda stearin som sagts.. Vaxa, det lät intressant, det gör jag med ett bord jag har, ska jag nog prova på nästa renoveringsobjekt.
Gossen Ruda
Som sagt, det är bara att testa. Går det så går det, går det inte så spricker den kanske lite. Beträffande avlutning som nämnts tidigare så är det ett helgerån enligt alla antikexperter. Möjligen sen man kollat med någon expert att det inte gör något om den förstörs. Mången gammal värdefull möbel har blivit värdelös efter hårdhänt rengöring.
skogstroll
ja det ska bli intressant, och jag ska rätta mig det är en liten skänk fast den är rätt låg, blåturkos och med krusiduller på skåpluckorna smile.gif det sommarbodde nån liten gumma och gubbe i skjulet en gång i tiden, de har gjort en massa avsatser och trappor och grejer som de odlat i och de gamla gardinerna hänger kvar... rätt kul.
Gossen Ruda
CITAT (skogstroll @ 16-07-2009, 13:34) *
ja det ska bli intressant, och jag ska rätta mig det är en liten skänk fast den är rätt låg, blåturkos och med krusiduller på skåpluckorna smile.gif det sommarbodde nån liten gumma och gubbe i skjulet en gång i tiden, de har gjort en massa avsatser och trappor och grejer som de odlat i och de gamla gardinerna hänger kvar... rätt kul.

Målade möbler med blå grundfärg låter intressant, gör inget om du inte vet exakt vad som skall göras.
skogstroll
o nej jag är inte den övermålande typen smile.gif jag kan ta en bild! fast det saknas nåt litet lustigt handtag som jag ska försöka hitta ett likadant
Bengalow
För Guds skull luta inte av möbeln!!! Lut gör att ytan blir porös och mjuk, och den behandlingen har inte med möbelrenovering att göra!! Gamla möbler tillverkades för att vara målade, så man hittar ofta plugglagningar osv under målarfärg. Låt den vara som den är - den kanske blir ett smycke inomhus!!
Beträffande uttorkning med sprickbildning skall du inte vara orolig. Nu på sommaren är luftfuktigheten hög, så den kommer säkert att anpassa sig. Har du sett hur den såg ut i skjulet under vintern, då fuktigheten är nästan 0??
Lycka till!!
skogstroll
inga större sprickor har jag sett i alla fall, jag har å andra sidan inte kollat så noga i vinter. Jag lovar att jag inte ska luta av den! smile.gif Jag är varken övermålare eller avlutare. Den är jättesöt som den är även om den kanske har lite skönhetsfläckar.
*Stintan*
CITAT (Gossen Ruda @ 16-07-2009, 13:32) *
Som sagt, det är bara att testa. Går det så går det, går det inte så spricker den kanske lite. Beträffande avlutning som nämnts tidigare så är det ett helgerån enligt alla antikexperter. Möjligen sen man kollat med någon expert att det inte gör något om den förstörs. Mången gammal värdefull möbel har blivit värdelös efter hårdhänt rengöring.

Jo jag vet det men denna byrå är inte värdefull utan en mycket vanlig modell och alternativet i mitt fall var att jag låtit den stå kvar i lagårn. Den hade inte gått att göra iordning på ett bättre sätt. Sen är faktiskt inte alla antikexperter ense. Alla är inte en Knut Knutsson som blir så lyrisk att han talar i tungor vid åsynen av ett maskbo.
Gossen Ruda
CITAT (*Stintan* @ 16-07-2009, 15:21) *
Jo jag vet det men denna byrå är inte värdefull utan en mycket vanlig modell och alternativet i mitt fall var att jag låtit den stå kvar i lagårn. Den hade inte gått att göra iordning på ett bättre sätt. Sen är faktiskt inte alla antikexperter ense. Alla är inte en Knut Knutsson som blir så lyrisk att han talar i tungor vid åsynen av ett maskbo.

Håller delvis med, men jag ville bara varna för avlutning innan man vet vad man har. Ibland kan den gamla färgen vara mer värdefull än restenav möbeln. Jag har själv lutat av en trebent munkstol. Den var så ingrodd med smuts att det var enda chansen att få den ren. Att den inte var en gammal värdefull stol gick ganska lätt att se eftersom sitsen var av ekplywood. biggrin.gif Förmodligen en stilmöbel som inte ens är 100 år men den pryder sin plats i hallen, ren och fin.
Bengalow
Säg mig en antikexpert som är FÖR avlutning!!! Det har aldrig funnits en sådan...

Nå, man gör vad man själv tycker om, även om en möbel inte är värdefull, men faktum är, att det är få möbler som tillverkats för att ses i trävitt - mycket få, om de är tillverkade i furu.
MariaS
I ett sånt här läge, när det redan finns färg, så ska man på sin höjd rubba lite på färgytan, för att måla på ett nytt lager. När jag gav mitt tips, visste jag ju inte om det var en trären möbel, eller om den var målad.

Risken för att så här gamla möbler ska spricka, är runt en promille. REdan när möbeln tillverkades, var det av mycket torrt virke. Sen har den ju ändå stått i ett skjul, där den utsatts för både torka, fukt, kyla och värme. Är det risk för att den ska spricka, så har den redan gjort det.

CITAT (Bengalow @ 16-07-2009, 15:34) *
Säg mig en antikexpert som är FÖR avlutning!!! Det har aldrig funnits en sådan...

Nå, man gör vad man själv tycker om, även om en möbel inte är värdefull, men faktum är, att det är få möbler som tillverkats för att ses i trävitt - mycket få, om de är tillverkade i furu.

Har du missat 70-talet? Då skulle alla möbler vara klumpiga och trävita, oavsett tidigare ålder... giggle.gif Inget elakt, men 70-talet har förstört mycke av antika möbler tyvärr!
*Stintan*
Har faktiskt haft en i min bekantskapskret, numera avliden dock. En mycket välrenomerad antikexpert i Sthlm. Han tyckte självklart inte att man skulle avluta urskiljningslöst men möbler utan egentligt värde kunde man gott göra det med om man nu ville ha det så.

Gillar man avlutade möbler så är det ju en smaksak. Jag gillar min byrå.
MariaS
Vet man vad man gör och gör det på rätt sätt, kan en avlutad möbel bli aldeles perfekt. Men nu tror jag att vi nästan börjar spåra ur, frågan var ju inte lutandets vara eller icke vara, utan snarare risken för sprickor vid intagning. REsten tror jag kommer lösa sig ändå biggrin.gif
skogstroll
Yes.... to be continued smile.gif
*Stintan*
CITAT (MariaS @ 16-07-2009, 15:54) *
Vet man vad man gör och gör det på rätt sätt, kan en avlutad möbel bli aldeles perfekt. Men nu tror jag att vi nästan börjar spåra ur, frågan var ju inte lutandets vara eller icke vara, utan snarare risken för sprickor vid intagning. REsten tror jag kommer lösa sig ändå biggrin.gif

Fast lite sidospår kan väl inte vara helt fel när man talar om gamla möbler man vill försöka ta hand om. Beträffande sprickrisken har vi ju också uttalat oss. Känns förbaskat trist att någon vill försöka styra vad andra skriver i trådarna. Såna där pekpinnar är så onödiga och gör bara att man inte har någon lust att vara här.

Skogstroll det ska bli kul att få se foto.
skogstroll
CITAT (*Stintan* @ 16-07-2009, 16:29) *
Fast lite sidospår kan väl inte vara helt fel när man talar om gamla möbler man vill försöka ta hand om. Beträffande sprickrisken har vi ju också uttalat oss. Känns förbaskat trist att någon vill försöka styra vad andra skriver i trådarna. Såna där pekpinnar är så onödiga och gör bara att man inte har någon lust att vara här.
Skogstroll det ska bli kul att få se foto.

Japp jag ska hoppa ner till skjulet när jag är hemma och ta en bild på miraklet (fast ni kanske tycker den ser hel-loppig ut) giggle.gif
*Stintan*
Hihi det tror jag inte alls. Jag älskar när man kan ta reda på gamla grejer och få dom användbara.
Farbror Blå
CITAT (Wilmer @ 16-07-2009, 13:09) *
Självklart ska du testa! Kärvar det kan du slipa lite, använda stearin som sagts.. Vaxa, det lät intressant, det gör jag med ett bord jag har, ska jag nog prova på nästa renoveringsobjekt.

Karln, menar du? giggle.gif naughty.gif
Wilmer
Nej dumsnut, det jag kommer fynda i sommar..

Skogis, nu måste du fota det låter fint yes.gif
Motti
Jag skulle ta in den nu när luftfuktigheten är hög både inne och ute då torkar den långsamt ock spricker inte i trädet lika lätt,men visst är det ett problem att ta in möbler som ståt ute länge,det gäller att få dom att torka långsamt.
skogstroll
Här är pärlan i alla fall. Fast jag får inte upp den för sambon förrän jag snyggat till den angry.gif så jag får väl sitta där nere i röran och fixa så gott det går

[attachment=38478:P7160008.JPG]
[attachment=38479:P7160007b.JPG]
*Stintan*
Vilken fiiin en sån skulle jag vilja ha rolleyes.gif
kina3
Undran: om man hittar en "maskstungen sak". Är DET en risk att ta in? Att ohyran sprider sig, menar jag.
Gossen Ruda
CITAT (kina3 @ 17-07-2009, 12:09) *
Undran: om man hittar en "maskstungen sak". Är DET en risk att ta in? Att ohyran sprider sig, menar jag.

Knappast, det är för torrt inomhus i våra bostäder. Ofta räknas det som att ett träföremål har åldern inne och har förvarats i gårdagens lite kallare bostäder när det finns hål efter skalbaggar. Allt går dock att förfalska.
MariaS
CITAT (skogstroll @ 17-07-2009, 08:52) *
Här är pärlan i alla fall. Fast jag får inte upp den för sambon förrän jag snyggat till den angry.gif så jag får väl sitta där nere i röran och fixa så gott det går

[attachment=38478:P7160008.JPG]
[attachment=38479:P7160007b.JPG]

Oj, vilken liten raring! Den kommer säkert pruda sin plats, med lite pellisar ovanpå giggle.gif
skogstroll
ja det vore perfekt smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon