Söttok06
16-07-2009, 09:46
Kommer det upp ogräs som funnits under i jorden igen. Jag ser att jag måste rensa bort Tistlar m m i den "nya" jorden/planteringen. Eller dör det underliggande ogräset/rötterna? Det nya kanske är från frön som flyger omkring.
Man kan ju aldrig få bort varenda liten rottråd som finns i jorden. För när jag gräver i jorden ser jag ju massor med tunna, tunna rottrådar. Plockar förstås bort så mycket jag kan. Men det finns ändå flera kvar.
Gunilla T
16-07-2009, 10:07
Man får skilja på rotogräs och fröogräs. Rotogräs är det som bör grävas bort, annars kommer det obönhörligen tillbaka.
Fröogräs kommer alltid, finns i jorden och i luften men det är sällan svårt att få bort. Jag rensar alltid noga på våren och har man en gång gått igenom det ordentligt kommer det inte så mycket sedan. Har man bra och lucker jord så tar man en kultivator och rör om jorden när solen skiner - det mesta brukar då torka bort.
Ofta finns det frön i jorden som ligger latent. När man börjar röra runt, så kommer fröna igång och ogräs som aldrig visat sig på platsen tidigare, skjuter fart. Det är nu man måste vara på sin vakt. Det bästa är att gå en liten runda varje dag och nypa bort allt man ser. Undvik att fröså på platsen, utan förgro allting istället, så rickerar du inte att rensa bort värdefulla växter.
Söttok06
16-07-2009, 14:44
Tistlar och kvickrot är väl Rotogräs. De kommer upp ur jorden. Det verkar finnas hur mycket som helst. Trots att jag rensade när jag grävde ur. Säkert någon rot som jag missat. Jag tar bort så fort jag ser dem. Men ytan är ju rätt stor att rensa, ändå har jag täckt en del av den med tidningar och Barkmull. Är man inte där på en vecka har det kommit upp nytt.
CITAT (Söttok06 @ 16-07-2009, 15:44)

Tistlar och kvickrot är väl Rotogräs. De kommer upp ur jorden. Det verkar finnas hur mycket som helst. Trots att jag rensade när jag grävde ur. Säkert någon rot som jag missat. Jag tar bort så fort jag ser dem. Men ytan är ju rätt stor att rensa, ändå har jag täckt en del av den med tidningar och Barkmull. Är man inte där på en vecka har det kommit upp nytt.
De sprider sig även med frön. Jag har pallkragar som är fodrade med tjock fiberduk och under det ligger det tre lager tidningar. ändå dyker det upp kvickrot mitt i kragen! Den har garanterat kommit uppifrån som frö.
Söttok06
16-07-2009, 16:23
Tack för svar!
Jag får väl hålla efter ogräset så att det inte fröar av sig. Ska nog täcka överallt med tidningar där jag inte odlar just nu. Annars blir man ju tokig av allt ogräs som poppar upp efter regn
smuleborg
16-07-2009, 17:48
För fyra år sedan, tidig vår, "grävde jag upp" en plätt (sisodär 12-15 kvm) i utkanten på tomten, det bara blev så. Där växte i huvudsak hundkex, tistlar och nässlor. Vad jag gjorde var att jag helt enkelt (spad-)vände grässvålen (som sagt tidig vår, rätt lättare att gräva då), inget rensades eller forslades bort. Jag såg det lite som ett experiment. Ärligt talat så inbillade jag mig - Här kommer det växa ovanliga växter (slumrande frön gror)!
Nog grodde och växte det alltid. Tistlar (djup pålrot), bebishundkex, bebisnässlor, våtarv (såklart), (styvmors?)violer, förgätmigej, en slags slingerväxt och - en handfull aklejor. Jag rensade, aklejorna fick vara kvar, regelbundet, framför allt var jag noga med tistlarna. Och tillförde tåliga växter. Först i år har tistlarna helt gett upp (förra året, mycket få). En och annan nässla och ett och annat hundkex rensas fortfarande bort; violer och förgätmigej rensas fortfarande bort (lite får vara kvar). Frön i backen, frön i luften; naturen är sådan.
Idag är det, tycker vi, en jättefin (halv-)vild plätt. Vi har, som sagt låtit aklejorna vara kvar och föröka sig som de vill. Och tillfört stryktåliga (för-frösådda) växter såsom prästkrage, blå- och vitklocka och - faktiskt - praktriddarsporre (höjden! den mörkblå färgen i sammanhanget!). Förra hösten flyttade vi ditt ett gäng praktlysing och självsådd lupin (vi ser dem som "ogräs" i "finrabatterna") från annan rabatt. Ja, ja vi får hålla efter både prästkrage och blåklocka! Rätt lätt gjort. Och lupin (knipsa bort). Men läckert är det att se denna blomsterprakt. Hur läckert som helst. Och det är i utkanten på tomten; isolerad "rabatt".
Lupinen visade sig ha vita blommor. Vi ler.
Det växer så det knakar. Vi tillförde förresten ingen jord. Och vi har inte tillfört någon näring. Om hösten får löv från en närliggande lönn ligga kvar. Lönnen måste ta ordentligt med näring (och vatten), men det växer så det knakar. Inget jorddjup att tala om finns det heller.
Jag skulle vilja föra in "studentnejlika", men har inte lyckats få frö att gro.
Eva 33c
17-07-2009, 21:54
CITAT (Söttok06 @ 16-07-2009, 15:44)

Tistlar kan ha mycket djupt gående rötter i flera "våningar" så den kan ha energi nog att ta sig igenom ett ganska tjockt lager jord. Men om man rensar regelbundet (som Smuleborg berättade om sin odling) så ger de upp till sist. Utan gröna blad = ingen ny näring till roten.
Kvickroten är ett svårrensat ogräs tycker jag, det tenderar att bli mer ju mer man rensar... Anledningen är att minsta rotbit kan ge upphov till en ny planta. Enligt uppgift kan en rotbit på bara 2cm ha energi så det räcker för att bilda en ny planta, och det är lätt gjort när man rensar att man har sönder rötter och småbitar blir kvar i jorden. Men även de tröttas ut av regelbunden rensning. Men de är också luriga då rötterna växer vågrätt i jorden, så den kan växa in i ett land från sidorna. Den kan också växa mellan tidningspapperslagren, även om det förstås finns gränser för hur lång sträcka. Jag gillar inte kvickrot...
Hej , det är bästa sätt att bekämpa ogräs , ta bort dom på handen en gång varje vecka. h bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.