Full version: hur får ni plats?
Fny
Hur gör ni för att få plats med nya krukväxter? Slänger ni gamla växter som ni inte längre vill ha eller ger ni bort dem? Eller är ni kreativa med placeringen av dem, och får på så sätt plats med fler än man kanske vanligtvis har... Själv skulle jag aldrig kunna tänka mig att slänga en frisk växt bara för att jag är trött på den...
MariaS
Hört talas om skohorn? giggle.gif VEt faktiskt inte, men jag ska väl nämna att det finns vinterisolerade växthus och ockupperade källare på fastigheten whistling.gif samt masssssor av växtbelysning...
Lars-Olof Arvids
Plats? Vad är det? Så här års är det så trångt framför fönstren att en del krukväxter (främst pelargoner) får stå ute tillsammans med en massa inkrukade perenner. Tur att det snart är marknadssäsong igen, närmare bestämt är det marknad i Ödsmål den 25/7 då jag ska försöka bli av med en del.

Olle
Malin_MeL
Man får vara lite kreativ, alla växter behöver ju inte stå i fönstrena, i ett söderfönster har jag växter i fönsterna sen har jag halvhöga växter på pallar framför fönstet, och framför dem har jag mina träd.

sen har min sambo byggt en hörnhylla med spots i, där har jag lite tjockbladigare växter.
[attachment=38398:SL554645_2.jpg]

hörnhyllan står i hörnet innanför söderfönstret så i stort sett så är hela det hörnet fullt av växter i olika storlek på vintern, nu har de flesta fått flytta ut på altanen för lite sommarsol.

de växterna som inte är så roliga längre placerar jag i tvättstugan, så blir det lite mysigt där med,
de som är hyfsat härdiga planterar jag ut i trädgården
kikki
Så flott det var med slik hylle, dekorativt og veldig fint.
evaisa
En sådan sambo skulle man ha! Gärna även en pojkvän som klarar att ta hand om sina växter!

Hur man får plats... Aj aj aj. Än så länge går det men när mina småplantor vuxit till sig..... då blir det ruskigt svårt. Om man ändå hade.... tvättsuga, källare, garage.... eller uppvärmt växthus. Eller förmåga att begränsa sig.

Än så länge klarar jag mej med extra småbord och några tevagnar. Bord med hjul på är väldigt praktiskt.

Eva
Fny
CITAT
En sådan sambo skulle man ha! Gärna även en pojkvän som klarar att ta hand om sina växter!

Som min underbara fästman... wub.gif han älskar verkligen växter av alla slag, till den milda grad att han inte ens klarar av att slänga bortklippta grenar utan sätter alla som sticklingar och varenda litet trädskott som kommer upp i gräsmattan vill han plantera om och rädda! Lite opraktiskt men oo så godhjärtat! Han säger att han tycker mycket mer synd om växter än om djur, för växterna är ofta så illa behandlade och de kan ju inte visa sitt missnöje på något sätt... de kan ju inte direkt springa bort eller skrika... så min älskling har blivit växternas beskyddare!
Meriona
CITAT (Fny @ 16-07-2009, 13:17) *
Som min underbara fästman... wub.gif han älskar verkligen växter av alla slag, till den milda grad att han inte ens klarar av att slänga bortklippta grenar utan sätter alla som sticklingar och varenda litet trädskott som kommer upp i gräsmattan vill han plantera om och rädda! Lite opraktiskt men oo så godhjärtat! Han säger att han tycker mycket mer synd om växter än om djur, för växterna är ofta så illa behandlade och de kan ju inte visa sitt missnöje på något sätt... de kan ju inte direkt springa bort eller skrika... så min älskling har blivit växternas beskyddare!

Vilken going! wub.gif bravo.gif
Maebel
Ja, hur får man plats? Hittills har jag lyckats med förtätning. Vad är det som säger att man bara kan ha en fönsterbräda i varje fönster?
Fny
det var då tjusigt!
Maebel
Tack ska du ha, jag gillar det också.
Myosotis
Det är enkelt! Glöm att vattna så överlever bara kaktusarna!
Fny
fear.gif hemska tanke! wink.gif
evaisa
Eller om det är kaktusar o succulenter man har........... vattna för mycket..........

nono.gif
Alexander-VG-zon3
hos mig är ju nästan allt ute så då får jag plats på våren-sommaren-hösten. till vintern blir det stora problem. då har jag växter under matbordet på alla hyllor och packat i blomsterbordet och i fönstren är det packat på varandra (spelar Tetris med mina växter). på borden vid fönstren är det packat ca 50-100cm in likaså vid balkongdörren är det ca 1-1,5m ifrån dörren packat PLUS källare förrådet är fullt med växter och sedan är det smockfullt på köksbänkarna med extra belysning OCH under vintern har jag också kylen full.

får tänka ut varje växts plats strategiskt - sånt som vissnar ner men klarar av att vara varmt och torrt ställs där det får plats var som i lägenheten. sånt som vissnar ner och ska ha torrt men som behöver kyla ställs i kylskåpet eller nere i källaren.

sådana växter som behöver vintervila ställs vid köksbordet och vid köksfönstret eller vid vädringsluckan för där är det väldigt kallt på vintern där står både citrusar, passiflora, kryddor, pelargoner och lönnar. sådant som tål varmt och mörkt ställs på hyllor och längst in från fönstret. sådant som behöver mycket ljus men ändå tål varmt ställs närmast fönstren i vardagsrummet. stora växter som behöver ljus ställs vid balkongdörren. tropiska växter/fröplantor, sticklingra ställs varmt vid köksbänken med belysning.

dom som tål mörkt men där det är svalare än rumstemp och som är väldigt stora eller som tapparblad ställs nere i källaren. PUUH för varje vinter och vår.

detta var kanske inte vad som var tänkt med tråden det jag skriver om men kan vara intressant att veta. kan ju säga så att det GÅR inte ha folk här på vintern! för då skulle man nog komma till ''doktorn''.

Fny
giggle.gif
flaxss, jag skulle vilja se ditt hem på vintern... framförallt med växter under matbordet också! hihi...
Alexander-VG-zon3
CITAT (Fny @ 17-07-2009, 11:43) *
giggle.gif
flaxss, jag skulle vilja se ditt hem på vintern... framförallt med växter under matbordet också! hihi...

kan ju ta några kort när nästa höst-vinter kommer. men det är väldigt väldigt trångt. golvet blir väldigt skitigt (jordigt och diverse kryp).

såhär såg det ut i nov, men då hade jag inte tagit in allt plus tog jag inte kort på det värsta ställen, trångheten kommer i dej-jan när vintern kommer på allvar. på bilderna här var det ändå rätt så rymligt inne.
http://www.pixbox.se/alb_show_id922323_page0.html

kikki
For en god løsning av plassering av stueplanter og for ett nydelig vindu med masse flotte blomster.

Hei, Flaxss dette er då såå utrolig med så masse flotte planter både inne og ute,er som en "oase" av nydelige planter!!
skånepåg
Man gör plats, jag har inte mer än ,max 50kvadratmeter tror jag så jag har lysrör i både sovrummet och vardagsrummet och med soffa och dubbelsäng och stort skrivbord för 3 datorer så blir det inte mycket plats tongue.gif biggrin.gif
evaisa
Det känns tröstande att man inte är ensam om stolligheterna. Min granne tittade storögt på växterna i mitt sovrum och började räkna. Det blev 49. Nu har jag ju inga såna växter som flaxss har - förutom den enda pelargonen då. Mina kan inte stå i kylskåp eller under matbord (om det inte finns extra ljus). Inte heller vissnar de ned på vintern och de klarar knappt att stå ute på sommaren.

Likväl är vi lika udda. Vårt vurm för plantor övergår det mesta. Och, vi är lyckliga - just därför.
Meriona
Inser att jag inte får plats att vinterförvara alla pelargoner. Alltså måste jag göra mig av med en del, men hur väljer man ut det som ska gå till slaktbänken???? sad.gif
Fny
nej usch inte döda de små liven... bättre att adoptera bort dem! Själv gav jag nyss bort en liten miniplanta till min trevliga granne, för jag inser redan nu att när alla mina småttingar har växt upp blir det vääldigt trångt... Så... INTE KASTA DEM!! -fear-.gif
MariaS
CITAT (Meriona @ 17-07-2009, 19:40) *
Inser att jag inte får plats att vinterförvara alla pelargoner. Alltså måste jag göra mig av med en del, men hur väljer man ut det som ska gå till slaktbänken???? sad.gif

Jamen ta sticklingar vet jag, de tar inte lika stor plats...
Alexander-VG-zon3
trycker pelargoner är rätt så tåliga, mina har jag där dom får plats. en hade jag bredvid en ampellilja uppe på en bokhylla längst in i rummet. där var torrt och mörkt och rumstemp (glömde bort dom ibland så vattnet kom när det kom). och den pelargonen överlevde väldigt bra konstig nog utan en gnutta ljus och ingen svalka.
Sisterofsam
Jag har en plan:
Blomfat och ytterkrukor tar upp en del plats på mitt fönsterbräde, i och med att de gör så man inte kan ställa växterna riktigt så tätt som annars vore möjligt.
Därför tänker jag bygga en låda som är lika stor som fönsterbrädet och kanske en halv dm hög. Jag täcker in insidan med plast så den blir vattentät och fyller botten med småsten. Däri ställer jag så mina krukväxter i bara terracottakrukorna, som då har ett gemensamt storblomfat.
Dessutom kan jag hålla botten blöt hela tiden då växterna står uppe på stenarna, så det avges massor med luftfuktighet.
Nu ser det ut som om vi ska flytta (så fort vi hittar en lägenhet) så projektet får nog vänta, men oh vad jag ser fram emot det.
Myosotis
CITAT (flaxss @ 17-07-2009, 11:41) *
hos mig är ju nästan allt ute så då får jag plats på våren-sommaren-hösten. till vintern blir det stora problem. då har jag växter under matbordet på alla hyllor och packat i blomsterbordet och i fönstren är det packat på varandra (spelar Tetris med mina växter). på borden vid fönstren är det packat ca 50-100cm in likaså vid balkongdörren är det ca 1-1,5m ifrån dörren packat PLUS källare förrådet är fullt med växter och sedan är det smockfullt på köksbänkarna med extra belysning OCH under vintern har jag också kylen full.

får tänka ut varje växts plats strategiskt - sånt som vissnar ner men klarar av att vara varmt och torrt ställs där det får plats var som i lägenheten. sånt som vissnar ner och ska ha torrt men som behöver kyla ställs i kylskåpet eller nere i källaren.

sådana växter som behöver vintervila ställs vid köksbordet och vid köksfönstret eller vid vädringsluckan för där är det väldigt kallt på vintern där står både citrusar, passiflora, kryddor, pelargoner och lönnar. sådant som tål varmt och mörkt ställs på hyllor och längst in från fönstret. sådant som behöver mycket ljus men ändå tål varmt ställs närmast fönstren i vardagsrummet. stora växter som behöver ljus ställs vid balkongdörren. tropiska växter/fröplantor, sticklingra ställs varmt vid köksbänken med belysning.

dom som tål mörkt men där det är svalare än rumstemp och som är väldigt stora eller som tapparblad ställs nere i källaren. PUUH för varje vinter och vår.

detta var kanske inte vad som var tänkt med tråden det jag skriver om men kan vara intressant att veta. kan ju säga så att det GÅR inte ha folk här på vintern! för då skulle man nog komma till ''doktorn''.

laugh.gif giggle.gif Så där skulle jag inte orka ha det!
skogstroll
jag tycker det är väldigt ödsligt på fönsterbrädorna på sommaren, jag ställer ut det mesta! smile.gif
Fny
det är just därför som jag inte ställer ut så väldigt många krukväxter, jag tycker liksom det vore så tomt utan dem...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon