Maria_ia
Är det någon som har provat att odla egna havtorn? Om ni har gjort det, har ni sått frön eller köpt "färdiga buskar"? Har ni tips på vart man kan köpa buskar? Och vad kan de tänkas kosta per styck? Som ni kanske märker, har jag en och tusen frågor. Jag skyller på att jag är nybliven husägare med ett nyväckt intresse för trädgårsskötsel. rolleyes.gif

Om det är någon vänlig själ där ute som har svar på mina frågor, emotser jag dem med stor glädje.
Lady Hamilton
Jag har havtorn och köpte mina buskar av Blomqvist Plantskola på en mässa i Umeå ifjol. Man behöver minst 2 buskar en hane och hona. Men en hanbuske klarar av att pollinera flera honbuskar. Har för mig att jag betalde ca 150-200:-/planta Men jag ser nu på nätet att de tar 12 euro
GunnellF
Havtorn är hädigt till zon VI så det borde funka utmärkt i Piteå. Har du ingen trädgårdshandlare på orten som du kan handla av?
Maria_ia
Tack för svaren.

Kollade runt lite bland odlare i Piteå och Barbros Perenner hade havtorn till salu, båda hon- och hanbuskar. Så det lär nog bli ett inköp inom en snar framtid. thanks.gif
KURT
CITAT (Maria_ia @ 16-07-2009, 14:25) *
Tack för svaren.

Kollade runt lite bland odlare i Piteå och Barbros Perenner hade havtorn till salu, båda hon- och hanbuskar. Så det lär nog bli ett inköp inom en snar framtid. thanks.gif

Läs gärna Kisten Jensens kompendium om havtornsodling, fundera framförallt på vilka sorter du skall ha. Tidigare kunde man ju bara finna Romeo och Julia i Sverige, och de hade ju inte alltid så bra rykte.
Ezereht
Jag köpte havtornsplantor på finska sidan av Haparanda. Jag tror det finns massor av sorter, men vill man ha de "taggfria" så är det aningen mindre utbud. Men Haparanda måste ju vara zon 6 eller ännu mer. Här i Umeå har dom mått utmärkt i alla fall. Har dock planterat "taggfria" nu förutom de två gamla (eller jag och jag.. här på området).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon