Har en lavendel i en kruka på min inglasade balkong. Den har inte blivit skött optimalt. Den ser jätte risig ut och har redan blommat över, det är väl för tidigt el? Kan jag få den att blomma igen el är det kört för i år? Hur ska man egentligen få dom att må bra?
humm jag vet inte riktigt men min lavendel som är utplanterad blommar fortfarande och är fin. Jag gör inget speciellt med den förutom att vattna lite då och då...
Alexander-VG-zon3
16-07-2009, 15:14
är det varmt så blommar den överfortare på inglasadbalkong än ute. klippt ner topparna lite plus dom gamla blommorna. och vattna lite mera (inte för mycket) så kan den få en åter blomning.
annars är det bara att sköta om den till nästa sommar. till våren kan du plantera om den i ny kruka med kalkrik och väldränerad jord och v4 efter ev ge näring och sedan vattna den rejält men låt den torka upp innan dom vattnar igen. då kommer garanterat nya blommor.
marcus.grahn@gmail.com
25-07-2009, 09:09
Kan man ha en lavendel innomhus för att få en god lukt?
Vill ha bort en gammal gubbes lukt
GunnellF
25-07-2009, 09:24
CITAT (marcus.grahn@gmail.com @ 25-07-2009, 10:09)

Kan man ha en lavendel innomhus för att få en god lukt?
Vill ha bort en gammal gubbes lukt

Ja, klart man kan men frågan är hur effektivt det är. Skura med såpa kanske är mer effektivt?
Vill du ha bort lukten så kan du ta några glas med ättika och sätta ut här och var, den absorberar starka lukter. Skörda lavendelns ax och klippa i små bitar för att sedan lägga ut på små fat funkar också, doftar ljuvligt.. Men såpa är nog det bästa, skura och skrubba, tapeter brukar vara fina grogrunder för dålig lukt och damm.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.