Margaretha
28-10-2003, 23:53
Äntligen har jag grävt upp knölarna som producerat en av sommarens stora hits! Den japanska underblomman. De har blommat och blommat, ända tills frosten kom.
Men de är ju väldigt fuktiga. Ska jag låta dem torka innan jag försöker att ge dem optimala överlevnadschanser? Om de ska torka, ska det i så fall ske i rumstemperatur?
Tacksam för råd!
Ska dom torka? La dom direkt i en stor plastkruka med torvmull
och nu står dom i garaget. Det hade blivit jätteknölar av dom under
sommaren. Dom skrumpnar nog en del i krukan under vintern.
Men första hösten jag provar.
Margaretha
31-10-2003, 00:12
Jag bara fick för mig att de skulle kunna ruttna eller mögla om de är alltför fuktiga! Kanske är det inte alls så!
Mina knölar har legat några veckor i krukorna, så jag gick och kikade på
dom, såg bara bra ut, inget mögel. Dahlia knölarna man tar upp på
hösten är riktigt stora och dom har aldrig ruttnat för mig under 20 år.
Och dom torkar jag aldrig, borde vara lika med underblomman.
Det var stora rötter. Men jag har läst här på Odla.nu att vi gör lite olika.
Margaretha
31-10-2003, 21:14
Det känns tryggt! Då gör jag på samma sätt! Tack!
Hej!
Är det någon som har en bild på denna växt (japansk underblomma)? Eller i alla fall det latinska namnet...??? Blev lite nyfiken bara

!
Mvh Thomas
I mitt album blandat från trädgården, en del grenar var rosa/lila
och andra ljusgula. Blev som en fyllig buske. Tyckte om den.
Och på latin Mirabilis Jalapa
Eva i Skåne
08-11-2003, 17:48
Var det dessa "underblomster" man fick när man handlade för en viss summa på Odla i våras?
Mina blommade inte och har inte blivit uppgrävda. Tyckte inte det var lönt
Jo, så var det. Olika färger skulle det vara oxå enl. bild. Mina blommade till slut och de var gula allihop. Knölarna får vara kvar i jorden, vill dom blomma igen så kommer dom upp nästa år annars får det vara.
Så roliga var dom inte, fastän de blommade ordentligt.
okej jag vet att det här är en grymt gammal tråd men jag sökte på google efter "japansk underblomma" och den kom upp... jag planterade nämligen själv sådana förra året, de blev jättefina, men som total trädgårdsnybis som jag var hade jag ingen aning om att rötterna skulle grävas upp efter sommaren... jag har med andra ord mina kvar i jorden fortfarande.... hade precis börjat undra varför de inte hade börjat synas.... kan jag anta att de är döda efter en vinter ute? i uppsalatrakten, typ zon 4?
Red Top
13-05-2009, 18:30
Ja, det kan du nog! Tyvärr!
De jag glömde i jorden förra året, i mycket skyddat söderläge, är helt döda. Jag odlar mellan Uppsala och Östhammar. Zon 4-5.
lavendelgården
14-05-2009, 19:26
Jag orkar inte förvara knölarna. det går nästan lika fort att få blommande mirabilisplantor från frö. Jag har en altan i skugga, där blommar de fantastiskt även på dagtid - annars är det ju en kvällsblommare, huvudsakligen. Knölarna är faktiskt väldigt känsliga enligt min erfarenhet och jag har inte fått övervintrande knölar att blomma snabbare än frösådda (förkultiverar i Maj).
Åsa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.