Krokodilen
16-07-2009, 15:52
Vi har några träd på tomten som inte är mer än två meter högt och som verkar sprida sig eftersom det finns på flera ställen. Det hade små söta vita blommor i våras och nu har det frukter som ser precis ut som plommon. Inte så många dock. På stammen sitter otäcka vassa taggar som är några centimeter långa.
Någon som har en susning om vad det kan vara?
Bitta98
16-07-2009, 15:57
Skulle kunna vara krikon.
Krokodilen
16-07-2009, 16:04
Ja det verkar stämma. Få se om frukterna blir blåa. Kul att veta att de är ätliga!
Tack-tack!
Åsa, mälardalen zon 2
16-07-2009, 16:09
Kan vara slånbär också.
Krikon brukar mogna tidigt, oftast redan nu i Juli, medan slånbär är betydligt senare. Men bäst skiljer man dem ju på SMAKEN!
Krokodilen
17-07-2009, 14:46
Slånbär har jag läst mig till är en buske. Och slånbären läste jag i ett annat inlägg är stora som oliver. Men detta är definitivt ett träd. Och frukterna är stora som plommon, fast inte mogna än.
zaaritha
17-07-2009, 22:01
Mirabeller?
Gula.
Jan Lindgren
18-07-2009, 17:52
Hej!
Olika krikon mognar vid olika tider. En del väntar till september. Mirabeller är inte särskilt vanliga i svenska trädgårdar däremot finns det ofta körsbärsplommon. De körsbärsplommon jag har sett har inte haft taggar. Jag tycker att det låter som krikon eller hybrider med slån. De skickar gärna rotskott.
MVH
Jan Lindgren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.