UH
[attachment=38450:Min_rand...a_mindre.jpg]

Här är den! Bladen är liksom köttiga eller fyllda och näst intill trekantiga. Skulle man skära ett snitt rätt av ett blad skulle det bli trekantigt med en liten inbuktning eller veck lodrätt. Det är alltså inte helt platta blad.
Och som jag sagt tidigare då jag försökt att beskriva den ... den har litet sågtandade kanter ... inte taggiga i vanlig bemärkelse.

VAD ÄR DETTA FÖR EN BLOMMA? confused.gif
Den är så lik så många andra, men det stämmer inte helt och fullt i alla fall.
Vore så skoj att få veta vad det är.

Kram Ulla
GunnellF
Detta är en Zebraaloë, Aloe variegata. Kika i mitt album, där kan du se en frökapsel som jag fått på min för andra gången. Har sått frön från ifjol och de har grott.
MariaS
Som jag sa i förra tråden, En Aloe variegata. VEran i den kan framkalla eksem, så var försiktig. Annars är den väldigt lätt att få och blomma, om man ger den en sval (+10 - +15 grader) och mörk period under vintern. Då ska den i stort sett inte ha något vatten alls.

Sen vet jag inte vilken jord den står i, men färdig kaktusjord, brukar vara döden för de flesta kaktusar och suckulenter. Den innehåller aldeles för mycke torv. Då är det bättre att du blandar egen jord, med minst hälften grov sand (3-5mm). Den kan också stå i enbart sandlådesand, men då kan man behöva ngt mer gödning.
GunnellF
CITAT (MariaS @ 16-07-2009, 21:10) *
Som jag sa i förra tråden, En Aloe variegata. VEran i den kan framkalla eksem, så var försiktig. Annars är den väldigt lätt att få och blomma, om man ger den en sval (+10 - +15 grader) och mörk period under vintern. Då ska den i stort sett inte ha något vatten alls.

Sen vet jag inte vilken jord den står i, men färdig kaktusjord, brukar vara döden för de flesta kaktusar och suckulenter. Den innehåller aldeles för mycke torv. Då är det bättre att du blandar egen jord, med minst hälften grov sand (3-5mm). Den kan också stå i enbart sandlådesand, men då kan man behöva ngt mer gödning.

Jag har min Zebra i vanlig krukväxtjord, vattnar väldigt sparsamt under vintern och så lite mer naturligtvis under sommarn plus att den då får gödning ibland. För andra året i rad har den bildat frö efter blomningen och jag har sått några som grott, se bild.

MariaS
Aloenas rötter är mycket känsliga för röta. Tyvärr kan det ta ett tag innan själva plantan visar att rötterna saknas och då är det för sent. Ju bättre dränerad jord, desto tacksammare tillväxt. FAst annars är nog "zebran" känd för att vara den mest lättodlade av Aloerna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon