Full version: Blå bergvallmo
Polly66
Hej!
Var hos min kompis i helgen, hennes blå bergvallmo blommade o var jätte ståtlig.
Blev lite avundsjuk... rolleyes.gif Tänkte stjäla ett skott (man ska ju inte fråga om lov,
då det betyder otur) Men jag tordes inte! Hon har väntat på att den skulle bli stor och fin.

Men... Jag tog m mig fröställningar hem. Nu till den stora frågan...
KAN man så m frön fr planten? OM det går, hur gör jag på bästa sätt?
Har läst en tråd om Bergvallmo, men blev nästasn avskräckt, då det verkade väldigt svårt...
Kan någon bekräfta eller dementera?

Tack på förhand!
Anki V
Att så Blå bergvallmo är jättelätt om man har grobara frön, om man har lysrör att driva dem under och om man har en familj som tycker det är ok att man har plantor i kylskåpet under nätterna.

Kan man uppfylla ovanstående kriterier så blommar de snällt 2:a året efter sådd.
Det kommer säkert en bergvallmotråd som du kan hänga med på till våren under frösådd.

/Anki
Fny
hihi det låter krångligt...
Kajsa i Arvika
Det behöver nog inte vara så krångligt.. tror det underlättar mycket om man har färska frön.. jag sådde i höstas och ställde ut krukan, sedan kom det småttingar med raketfart i våras med värmen.. inget ut och in i kyl, vilket nog var tur för jag är inte världens mest ordningsamma människa.. whist.gif Återstår att se om de vill övervintra här hos mej..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon