officinalis
16-07-2009, 22:21
På
Wikpedia kan man läsa att stenmjöl görs av vulkanisk sten, vidare refereras det till Sustainable Ecological Earth Regeneration Centre (SEER Centre) som har gjort en studie i ämnet,tror även lantbruksuniversitetet tittar på det. Men blir inte riktigt klok på hur det förehåller sig. Stemjölet i Sverige lät inte komma från vulkansten, snarare granit eller liknande.
Är det någon märkbar skillnad på de olika "stenmjölen" och hur mycket är de undersökta? Funderar till exempel på ifall vissa mineraler gör så att det binds giftiga ämnen organiskt i jorden, som i sin tur tas upp av växterna. Eller att en viss typ av stenmjöl skulle kunna främja processer som binder nitrit i växterna.
Spekulartioner..
Någon som vet?
Stenmjöl är en restprodukt vid stenkrossning. Alltså består stenmjölet av den bergart som finns i den trakt man krossar stenen. Alltså en lokal vara.
Piccante
16-07-2009, 22:43
Granit är i högsta grad en magmatisk (vulkanisk) bergart. Däremot har du rätt i att bergarter varierar över världen. Jag tycker det är lite lurendrejeri över stenmjöl om det bara säljs som "stenmjöl" utan att vidare precisera vad det är gjort av. I Skottland tror jag de använde stenmjöl från basalt vilket är rikt på magnesium, järn och andra mineraler.
Och vad jag vet så har ingen lyckats påvisa några speciellt växtbefrämjande egenskaper med stenmjölet i från Skottland, förutom de som gjorts av företaget som säljer det. Det har gjorts försök i Sverige, visar inte på någon bättre tillväxt.
officinalis
17-07-2009, 08:41
Vilka grödor har det testats på?
Man har b l a provat på Spenat, morötter, havre och vårvete , men jag kan inte finna om de publicerat det officiellt?
http://www.atl.nu/Article.jsp?article=4325...tillv%C3%A4xten
Enda fördelen och användningsområdet med stenmjöl jag kan komma på, skulle vara som små mängder för jordförbättring av tung lera. Inget vidare material att sätta plattor i eller att odla i. Då finns det betydligt bättre material som dessutom är billigare.
Här står en del om stenmjöl , men som sagt, det stenmjöl som man köper består ju av de mineraler o bergarter som den just då krossade stenen består av.
http://www.sparlosa.se/stenmjol.html
Jan Lindgren
21-07-2009, 19:13
Hej!
Jag skulle inte använda stenmjöl utan en kemisk analys. Det kan finnas en massa giftiga ämnen i mjölet. Uran, vet inte hur nyttigt det är. Koppar är olämpligt i stora mängder. Kalcium, olämpligt om man har växter som är kalkskyende. Selen, nyttigt i små mängder men livsfarligt i stora. Växterna tar upp hur mycket som helst. Fluor. Litium. Arsenik. osv. Naturen framställer betydligt giftigare ämnen än människan någonsin lyckats med trots ihärdiga försök.
MVH
Jan Lindgren
Gunilla T
21-07-2009, 19:54
Vi har ju en geofysiker här som medlem Monica B - hoppas hon ser denhär tråden - hon kan allt som är värt att veta om sten.
Monica B
24-07-2009, 14:03
Tack så mycket Gunilla, fast utand ditt mail så hade jag nog inte observerat denna tråden.
Stenmjöl ja - det är ju som sagts i tidigare inlägg här, en restprodukt vid stenkrossning och kan bestå av en hel massa olika bergarter. Skall man nu vara petig Markus, så har du helt rätt i att Granit (som är en av våra vanligaste kristallina bergarter här i Sverige) är en magmatisk bergart, däremot så brukar man inte sätta likhetstecken inom geologin mellan magmatiska och vulkaniska bergarter. Vårt svenska urberg innehåller en hel del olika mineraler, kvarts, fältspat, glimmermineral, koppar, uran, kalcium, fluor osv som redan har nämnts i tidigare inlägg. Utöver själva mineralen som bygger upp bergarten så finns i vårt urberg en hel del sprickbildning och i dessa sprickor har det oftast växt olika typer av mineraler beroende på vilka ämnen som funnits lösta i det vatten som rinner i sprickorna, t ex flusspat, fluor, arsenik osv. Delar av urberget är också radioaktiv, alla har vi ju hört talas om radon t ex som är något som kommer från underliggande radioaktiv berggrund. Eftersom stenmjöl är en produkt vid kross av berg till t ex makadam så kommer detta stenmjöl att innehålla alla mineralet man hittar i värdbergarten, inklusive de mineraler som vuxit i sprickzonerna.
Att använda stenmjöl som "gödsling" eller som odlingssubstrat är jag inte helt övertygad om att det är så bra, med tanke på alla de olika mineraler som mjölet kan innehålla. Det är ju så att om man använder stenmjölet som odlingssubstrat så måste man vara medveten om att mineraler fälls ut med vattnet som sipprar ner i mjölet och dessa tas i sin tur upp av växterna som är planterade däri. Och jag tror inte att man kan vara säker på att stenmjölet endast inehåller mjöl från en enda typ av bergart, t ex basalt som är en mycket kvartsrik (kvarts=kisel) och detta kisel fälls ut med det vatten som rinner genom mjölet så kan kanske växterna blir överdoserade på den fronten. Däremot kan jag tycka att stenmjöl fungerar alldeles utmärkt för att lägga mellan plattor i gångar eller ha som ytbeläggning i gångar. Ogräset undertrycks i och för sig men för att det skall bli helt ogräsfritt så måste man ju som vanligt göra ett bra underarbete med geotextil och sandlager osv.
[attachment=39014:Signatur.jpg]
Piccante
24-07-2009, 15:11
Om jag inte har fattat helt fel så är det stenmjöl man använt i Skottland vid odlingsförsök stenmjöl från basalt? Djupbergarter som basalt och andra är ju rikare på järn och magnesium än vanlig granit och gnejs. Troligtvis blir basaltmjöl som en rejäl giva dolomitkalksten i landet? De flesta växter verkar reagera positivt på att växa kalkrikt även om det är omtvistat om det är kalk i sig som är nyttigt eller om det är den basiska miljön som gör at näringsämnen frigörs på ett annat sätt. Som jag har tolkat resultaten så är det kombinationen av högre pH och mer miktronäringsämnen som gör att det kanske växer något bättre och dessa förhållanden borde man kunna ordna ändå utan att betala extra dyrt för något "stenmjöl" som kan vara vad som helst.
officinalis
25-07-2009, 17:41
Tack för svaren!
Verkar som om man ska klia sig i skägget en stund innan. Men stenmjöl som marknadsförs som jordförbättrare borde väl vara kontrollerad eller?
Jan Lindgren
25-07-2009, 22:04
Hej!
Enligt säljarna av diabasstenmjöl så har Capellagården testat om det växer bättre med stenmjöl. De fann ingen skillnad. Jag fick informationen på Elmia Garden förra året. Varför ska man då använda stenmjöl? Har du problem med jorden så gör en analys och tillför eventuella ämnen som fattas.
MVH
Jan Lindgren
hej Monica B och välkommen
fråga till dej:
om man inte odlar i stenmjölet utan använt det som jordförbättring (rest från byggnadstiden) till ganska tung lerjord - i vilka mängder/förhållanden - om alls

, - skulle du gissa (förstår att det blir väldigt generellt) att det är lämpligt att odla bärväxter och annat till föda i? mellan tummen och pekfingret liksom
Stenmjöl kan ofta bli för fint som jordförbättring i lera. Leran består redan av mycket små fina korn, som klistrar sig mot varandra. Ska man jordförbättra med sten i lera, bör inget material vara under 2mm för att slå isär dessa lerklumpar. Stenmatrerial som är mindre än 2mm och även sågspån, gör då istället att leran blir ännu tätare och svårbearbetad. Bästa materialen för jordförbättring i lera är: barkmull, träflis, kompost och fingrus 4-8mm. Man tillför då istället fibrer som håller isär leran och då frigörs alla näringsämnen som ligger bundna i lerklumparna.
jo jag vet, jag använder massor med kompost redan men istället för att köra bort stenmjölet tänte jag "dumpa" det i trädgården, är typ lite drabbad av latmask

men med allt snacket om uran, arsenik mm i tråden så ville jag kolla lite om de inte är en så bra ide´.
MonicaB:
Jag har en jättehög här hemma med stenmjöl sedan vi borrade ny brunn i våras. Hade tänkt att använda den under plattorna i mitt nya växthus.
Såg i en annan tråd att man kan blanda gräs och sand och få fin jord, borde det inte funka med stenmjöl då också?
När vi gör en komplett analys av vårt vatten och det inte visar på uran, radon eller arsenik (inte troligt men vi kan ju hoppas) så borde det ju funka att ha vid växterna också, inte sant?
Fågelvägen
20-08-2009, 21:48
Några frågor:
Är inte radon en gas? Så radon frigörs väl ur stenmjölet och försvinner i luften?
Tar växter upp alla möjliga ämnen som finns i jorden, också sådant de inte behöver?
Undrar om inte de lokala variationerna är stora när det gäller t.ex. arsenik, koppar, kalcium?
Vi borrade 2 st. 100 m djupa hål för bergvärme och lät borrfirman lämna allt stenmjöl i trädgården. Det växer enormt bra där stenmjölet hamnade, mest på gamla rabarberplantor som är jättelika. Vi odlar nästan inget ätligt här pga rådjurens härjningar, så ev. förgiftningssymtom skulle kanske märkas på dem och inte på oss? Rådjuren mår mycket bra
Samma stenmjöl använde jag som underlag i de första stenläggningarna. Också där växer det så det knakar i de millimeterstora mellanrummen mellan stenarna. Ur växtnäringssynpunkt verkar vårt lokala stenmjöl alltså nyttigt.
Piccante
20-08-2009, 22:00
När det gäller radon så tror jag att de flesta kommuner har kartlagt förekomsten av radon i berggrunden och vet var det finns högriskområden. Där får ju villaägare hjälp med mätning och stöd för åtgärder och sanering. Förhoppningsvis borrar man ingen brunn på sådan mark.
Uranfyndigheterna har man nog ganska bra koll på också för där finns också en del föreskrifter bl.a får man inte bygga bostäder i Änggårdsbergen i Göteborg för där är hög radioaktivitet på sina ställen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.