Full version: Okänd lite ödla
Skruttis
Vi har för andra året i rad en liten inneboende i växthuset.
Har tyvärr inte fått någon bättre bild på den lilla rackaren men hon/han har ingen lång smal svans utan den är liksom avrundad en liten bit efter bakbenen.
Någon som vet vad den heter?

Gossen Ruda
Det är en skogsödla, sandödlan har inte sån avsatt hals. Svansen kan hos ödlor i nödfall lossna och brukar sen växa ut men det tar ett tag. Kanske kan den inte växa ut igen om den bryts för nära kroppen?
skogstroll
vad söt den är! hade hellre haft ödlor än snok i min damm....
Skruttis
Aha, så den lilla kraken har fått offra svansen. Det förklarar det mysko utseendet.

Jag föredrar också ödlor framför ormar. Här förekommer det båda sorterna men tack och lov så har jag inte hittat ormar i växthuset i a f. Det verkar vara en värmedyrkande liten pys som gärna är i växthuset på dagarna när det är runt 50 gr därinne. På morgonen sitter hon/han gärna i solen på trädäcket utanför.

Tack för svar!

KURT
Man har visat att förmågan hos ödlor att släppa svansen främst verkar vara ett skydd mot giftormar. Ödlor som levt isolerade tusentals år på öar utan giftormar, tappar förmågan att släppa svansen. Därför är den förmågan förmodligen främst ett skydd mot ormarnas gift:

http://dx.doi.org/10.1111/j.1558-5646.2009.00635.x
Myosotis
Jaha, det var intressant!
MariaS
CITAT (Skruttis @ 17-07-2009, 07:49) *
Har tyvärr inte fått någon bättre bild på den lilla rackaren men hon/han har ingen lång smal svans utan den är liksom avrundad en liten bit efter bakbenen.

Oj, vilken söt liten krabat giggle.gif Jag älskar när naturen flyttar in, för mig är det ett bevis på att jag har gjort rätt.
Berith
Kul med ödlor, kanske för att dom är ofarliga både för oss och växterna. tummenupp.gif

Kapar tråden om det är OK... För ett tag sen (2005!) tog sonen den här bilden på en ödla. Vi kan inte riktigt klura ut hur bakkroppen ser ut... Ömsar dom skinn, så att det är därför den ser ut så här?

[attachment=38485:IMGA0981.JPG]
Azur
Skruttis: din skogsödla ser ut att vara en gravid hona. Du har nog snart ytterligare ungefär ett halvdussin små insektsbekämpare i ditt växthus. De nyfödda ödlorna (skogsödlor lägger inte ägg utan föder levande ungar) är pyttesmå, bara ungefär 3 centimeter långa, och mörka i färgen.

Berith: japp, de ömsar skinn, och det är precis vad din ödla håller på med på bilden.
Berith
CITAT (Azur @ 17-07-2009, 17:46) *
Berith: japp, de ömsar skinn, och det är precis vad din ödla håller på med på bilden.

thanks.gif
Skruttis
CITAT (Azur @ 17-07-2009, 17:46) *
Skruttis: din skogsödla ser ut att vara en gravid hona. Du har nog snart ytterligare ungefär ett halvdussin små insektsbekämpare i ditt växthus. De nyfödda ödlorna (skogsödlor lägger inte ägg utan föder levande ungar) är pyttesmå, bara ungefär 3 centimeter långa, och mörka i färgen.

Jag tog bilden för någon vecka sedan och har inte sett till henne så mycket efter det. Ungarna kanske är på gång.
Ska hålla utkik efter "småttisar".
Tack för info!

Vad kan hon tänkas hitta för ätbart i växthuset förresten? Är det flygfän hon vill ha? Myror kanske?
Azur
CITAT (Skruttis @ 18-07-2009, 07:45) *
Vad kan hon tänkas hitta för ätbart i växthuset förresten? Är det flygfän hon vill ha? Myror kanske?
Småinsekter och mask av alla de slag.
Chamomille
CITAT (Skruttis @ 17-07-2009, 07:49) *

Men va fin smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon