Full version: Ladusvala
Gunilla T
I våras fick vi ett par av ladusvala hit till gården. De fladdrade omkring här och som jag tolkade det, letade efter lämplig boplats. Så småningom upptäckte vi var de placerat boet - inne hos baggarna uppe på lampan!

Där har de haft det bra, skyddade från regn och hagel.

I morse, när jag satt och fikade på altanen fladdrade det plötsligt av svalor i luften....ungarna har flyttat ut i dag!

Visst är naturen fantastisk...när de tar skuttet från boet klarar de att flyga ut direkt genom öppningen!
Meriona
Håller med om det fantastiska! wub.gif
Undrar om baggarna kommer att sakna sina små kompisar? unsure.gif
Myosotis
Ladusvalor tillhör mina absoluta favoriter. wub.gif

Det här är ungarna från ifjor.

Gunilla T
Oj, oj oj så söta. Jag kollade snabbt på dom häromdagen och sådär såg det ut! Tror att de är fyra stycken här också...trångt var det i boet.

Myosotis..stannar de kvar här ett tag eller försvinner de omgående?
Myosotis
De brukar stanna kvar ett tag.
KURT
För att vara så små fåglar så kan både svalor och seglare bli förvånansvärt gamla, jag tror att rekordet för ladusvala är 16 år.
Myosotis
Ja, jag hittar också 16 år i min litteratur.
Gunilla T
Hmmm...nu blev jag något konfunderad, var och kikade på boet och där låg två ungar. Återvänder de till boet för välbehövlig rast och vila?
Myosotis
Ja, ladusvaleungar kan faktiskt återvända för att sova i boet. Kan inte på rak arm komma på fler fåglar som gör det. Dessutom händer det att ungarna inte blir flygfärdiga samtidigt. Här är det väldigt mysko med ladusvalorna i år. Ett bo byggdes i vanlig ordning i ladan. Innan någon hade räknat med det satt en flygg unge med sin mamma på balkongräcket medan de andra var kvar i boet. Sedan dess har de flygit runt här, återvänt till boet ibland, hannen har suttit och sjungit i ladan. Men det konstiga är att honan ligger på ägg i ett nytt bo på balkongen! Jag undrar om det kan vara två honor.
Huggorm
Är det ladusvalor som flyger runt snabbt som ögat mellan husen här och låter "knirp knirp" ungefär, eller är det någon annan sorts svala?

För övrigt var bilden lika fin som Myosotis fågelbilder alltid är smile.gif
sparvuggla
knirp knirp = tornseglare
Myosotis
Jag skulle nog beskriva tornseglarens läte som srrriiiiiiii. Knirp låter som hussvala.

CITAT (Huggorm @ 17-07-2009, 16:52) *
För övrigt var bilden lika fin som Myosotis fågelbilder alltid är smile.gif

Tack! smile.gif
Huggorm
Kom på att jag hade fågelläten inspelade på datorn som jag kunde spela upp. Det var nog jag som bokstaverade lätet fel, för det är utan tvekan tornseglare. Inte någon svala alltså, men ganska likt smile.gif
Myosotis
CITAT (Huggorm @ 17-07-2009, 17:36) *
...bokstaverade lätet fel...

Det är jättesvårt att bokstavera fågelläten, finns väl inte rätt och fel. Bra att du kom på vad det var. Visst är tornseglare häftiga?! Lätet och deras skicklighet i luften ger mig gåshud.
Gunilla T
Ja, de är häftiga fåglar, vi har dom ff här - tegelpannor på lagårdstaket och inga hängrännor men tyvärr bara tre par i år. Det brukar vara ett dussin par..

Jag tycker dom visslar i luften när dom flyger?
KURT
I den gamla boken "Fåglar i Sverige" av Erik Rosenberg, finns det ju underbara ljudhärmande beskrivningar.
Myosotis
CITAT (Gunilla T @ 17-07-2009, 17:49) *
Jag tycker dom visslar i luften när dom flyger?

Du menar att det swischar om vingarna när de flyger? Ja, det gör det, man hör det när de flyger upp mot holken och bromsar in. Har 3 häckande par i holkar, två på ladan och en på ett träd. Lyckades locka hit de första för några år sedan genom att sätta på ändlöstornseglarskrik på högsta volym med högtalaren i det öppna fönstret. Första året översomrade de bara, sen var det en häckning, nu har jag haft 3-4 par varje år. yahoo.gif Det är bland det bästa som har hänt mig, jag är så stolt över dem. De kan bli gamla och det är alltid samma som kommer tillbaka.
När de ska in i holken så är de 5 cm framför ingångshålet fortfarande uppe i 80 km/h! (Har hört 10cm och 75 km/h också, men hur som helst är inbromsningen enorm.) Tornseglare sover i luften, parar sig i luften. Ungarna bara lämnas på sensommaren, lämnar holken när de blir för hungriga och flyger sen i två år utan att landa! När det blir dåligt väder under häckningen flyger de vuxna långt bort, ungarna kan klara sig utan mat länge genom att sänka kroppstemperaturen och gå i dvala. Jag tycker det är en av våra mest fascinerande fåglar!

Eftersom vi nu pratar tornseglare i en ladusvaletråd så bör tilläggas att tornseglaren inte är någon svala som man trodde förr, inte ens en tätting utan närmast släkt med kolibrier.
Gunilla T
Myosotis, jag tycker inte det är bara vingljud utan att de verkligen "visslar" när de flyger?
Myosotis
Ja, alltså de ropar ju mycket, det som jag försökte beskriva som srrriiiiii, genomträngade och otroligt vackert. Vet inte om det är det du menar?
Gunilla T
Jaa, det är det jag menar yes.gif . Är det månne en kommunikation eller är det som det låter, en oerhörd glädje att få flyga fram i luften?
Myosotis
Det vet nog bara tornseglarna. Men man ska inte förmänskliga dem, oftast finns det en nytta med varje beteende. Gruppropen visar att de äger reviret och kan ju som jag skrev ovan locka till sig nya par. Man har även kommit fram till att det är hanne-hona som har lite olika tonhöjd på rösten, har du tänkt på det? Srriii-srryyy-srriii-srryyy i perfekt synkronisation, honan lite högre och hannen lite lägre. Duetten är nog ett sätt att bekräfta samhörighet.
Gunilla T
Okej, tack för det Myosotis! Nej, jag vet, inget sker i naturen som saknar mening, allt har ett syfte men kanske sällan såsom vi människor gärna tolkar det.

Iaf låter det som glädjetjut av lycka att svischa sådär otroligt skickligt i luften!
Meriona
CITAT (Myosotis @ 17-07-2009, 18:35) *
Ja, alltså de ropar ju mycket, det som jag försökte beskriva som srrriiiiii, genomträngade och otroligt vackert. Vet inte om det är det du menar?

Nä ju jäklar! Vackert Myo, nääääää möjligen om man är tondöv. Fanimej om jag nånsin kommer att tycka om dem, jag som älskar alla andra djur. De låter värre än en gräslklippare vars motor har skurit ihop! rtfm.gif Jag älskar dig och jag älskar djur men de där varelserna borde söka sig bostad på en annan planet... sos.gif
KURT
När vi ändå nämner icke besläktade svalor och seglare, så kan man ju också blanda in stormsvalan (som inte heller är besläktad med varken svalor eller seglare), som det KANSKE finns något exemplar av i Sverige.
Meriona
INTE i Trollhättan hoppas jag! blink.gif
Danne031
Jag vete fasen vad det är får några vi har i holkar här, men läckra att se på är dom. Kolsvarta och blixtsnabba akrobater, ibland tror man att dom ska krocka med bilen som är parkerad under holkarna men jäklar vad dom bromsar bra.
Myosotis
Låter som tornseglare. Svalor häckar inte i holkar.
Danne031
Ok kul att veta, ska se om jag kan lägga märke till något mer specifikt hos dom också smile.gif
Gossen Ruda
"Mina" ladusvalor matar för fullt. Dom är inte dåliga på luftbroms dom heller. Boet sitter uppe under taket rakt ovanför fönstret vid min matplats. Dom har bra fart en halvmeter från boet men än har jag inte hört nån duns. Ser häftigt ut när dom kommer på låg höjd över sjön och svänger upp mot boet förbi mitt fönster.
Myosotis
Igår hittades tre döda små ladusvaleungar på balkongen under boet, ingen aning vad som har hänt. Trodde först att det hänt föräldrarna någonting, men de är fortfarande här.
amaira
Nej, vad tråkigt! ohmy.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon