Full version: Är det försent nu?
meeetthh
Hejsan, jag är jätte sugen på att odla lite olika örter/kryddor hemma inmhus eller på min balkong.
Jag är dock HELT okunnig och total nybörjare när det gäller någon som helst form av odling, inte ens blommor har jag tagit hand om.

Så jag tänkte att jag i såfall bör köpa hem lite färdig planterade örter för att underlätta så mycket som möjligt.
Men frågan är om det kanske redan är försent att göra det nu, man kanske skulle gjort det i början av sommaren?

Om det går bra att göra det nu, vart får man tag på färdigplanterade öreter att köpa hem?

Andra tips om hur man ska sköta dom eller nått man bör tänka på är jätte välkomna.

MVH.
Fny
det borde väl gå bra tycker jag eftersom du inte tänkte så egna, utan köpa redan uppväxta! Några sorters örter brukar man ju kunna hitta på Plantagen och alla möjliga andra blomsterhandlar... tycker det verkar finnas överallt! =)
GunnellF
Det brukar finnas en del kryddor i kruka i matvaruaffärer, såna kan du köpa. Plantera dem i låda eller kruka på balkongen - bättre än inomhus den här tiden. Absolut värt att prova! Om inte annat är det skoj att se vad som händer... så vet du till nästa år och kan plantera tidigare.

Se till att rotklumpen på växterna är ordentligt blöt innan och vattna ganska ordentligt när du har planterat dem. Låt sen jorden torka upp innan du vattnar igen. Packa inte jorden när du planterar - då får rötterna svårare för att rota ut. Om jorden sjunker undan efter ett tag är det bara att fylla på lite. Vanlig krukväxtjord borde funka.

Efter ett par veckor kan du tillsätta lite gödning i vattnet när du vattnar: själv använder jag ICA I love eco - jag tycker att den är jättebra, plus att det är naturlig gödning.

Kan tillägga att jag har själv planterat kryddor som jag köpt på Konsum och det har funkat utmärkt. tummenupp.gif
Anki V
Örter/kryddväxter som man köper på "mataffären" har förmodligen aldrig känt på sol eller vind så om du väljer sådant så måste du under någon vecka försiktigt vänja plantorna vid utomhusklimat genom att först ha dom ute en kort stund i skugga och långsamt öka på ......

Dill, persilja, gräslök, timjan brukar det sällan vara problem med. Jag tycker nog att basilikan är den som är mest känslig när man försöker sätta ut den.

/Anki
GunnellF
CITAT (Anki V @ 17-07-2009, 10:53) *
Örter/kryddväxter som man köper på "mataffären" har förmodligen aldrig känt på sol eller vind så om du väljer sådant så måste du under någon vecka försiktigt vänja plantorna vid utomhusklimat genom att först ha dom ute en kort stund i skugga och långsamt öka på ......

Dill, persilja, gräslök, timjan brukar det sällan vara problem med. Jag tycker nog att basilikan är den som är mest känslig när man försöker sätta ut den.

/Anki

Huvudsaken man inte ställer dem i gassande sol hela dagarna, annars behövs ingen avhärdning den är tiden - det är ju varmt!! Har själv planterat kryddor från Konsum och satt ut dem direkt...

By the way: Fransk dragon är också lätt att ha i kruka...
Alexander-VG-zon3
nu är inte solen stark och det är varmt så nu kan köpta kryddor från matbutiken planteras ut direkt.

däremot köper man dom på våren tidigt, får man först placera dom i skugga-halvskugga och ta in vid frost och ev lägga på en fiberduk på dom 2-4v. helst ska det vara runt +15c på dagarna när dom sätts ut. basilika får man vänta med tills det är riktigt varmt.

problemet med kryddorna i matbutiken tycker jag är at dom är väldigt fula och taniga (långa och rangliga) jag brukar klippa ner dom och sedan vänta på nya tillväxt som är både finare och mer smakrikare. annars hittar man kryddor på plantskolan är dom oftast av bättre kvalité och mer stadigare tillväxten.

annars är det bara att köpa och plantera och sätt ut det är inte försent. dom flesta gillar mycket sol och värme. samplantera gärna kryddorna så blir det lättare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon