spacepingo
Hej, jag sitter här och tittar ut över min trädgård. Då och då kommer fjärilar på besök och det är mycet uppskattat. Nu undrar jag om ni har några tips på blommor som är särskilt bra om man vill ha fjärilar i trädgården. DEt kan vara både perenna och ettåriga. Det är ju lite sent för i år men till nästa år.
/Mimmi
Lars-Olof Arvids
Buddleja är helt oslagbar! De flesta kryddväxter är också bra, inte minst kungsmynta som är min favorit. Röd solhatt är en annan mycket bra fjärilsblomma, liksom röda klintar som rödklint, väddklint och svartklint. Här kan du läsa lite mer: http://naturskyddsforeningen.se/natur-och-...jarilstradgard/

Olle
pejori
Heliotrop drar också fjärillar. tummenupp.gif
skogstroll
Echinacea funkar fint på mina fjärilar smile.gif
HelenJ
Lavendel och rosenstav är perfekta fjärilsväxter.

Här finns en länk till en sida med massor av andra tips.
pejori
CITAT (HelenJ @ 17-07-2009, 16:20) *
Lavendel och rosenstav är perfekta fjärilsväxter.

Här finns en länk till en sida med massor av andra tips.

Tackar för den länken... tummenupp.gif
Azur
Bästa fjärilsväxt jag sett är Strätta. Jag har ungefär ett halvdussin, och det är konstant fjärilar på allihop.
Monarda
Den växt som dragit flest fjärilar till min trädgård är utan tvekan äppelmyntan. Tyvärr fick jag gräva upp den för den hotade att ta över hela rabatten. Nästa gång planterar jag den i en nergrävd hink för att förhindra spridning.
Så här såg det ut en solig dag för några år sedan.

[attachment=38507:P8210137a.jpg]

spacepingo
Åhhh va fint.
Jag var förbi Coop igår och bara råkade köpa två syrenbuddlejor wub.gif de var ju alldeles underbara (dessutom på rea) och jag hoppas att de tar sig. Hur stora blir de? och hur snabbt går det? Det är olika bud på kruka, på coops info och i mina böcker.

/mimmi

lagt till bild
[attachment=38737:DSC06087.JPG]
Maggan H
Fältvädd! Massvis med fjärilar på mina!
smuleborg
Ett bestånd Gullris låter vi stå kvar i utkanten, för fjärilar( m.m.).
Lavendel, isop, rudbeckia, bolltistel m.m.

Buddleja, kanske men inte hos oss.

Enkla (och "äkta") blommor i flock.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon