erlanderland
Hallå

Jag vill anlägga en grusgång mellan huset och gäststugan. Problemet är att längs med gången kommer jag att stöta på både större trädrötter och berg i dagen. Någon som har erfarenhet av detta?

Trädrötter antar jag inte är något större problem. Man får gräva försiktigt och fylla på med grus ordentligt över rötterna så att de inte är i vägen. Dock vet jag inte riktigt hur det kommer att bli med kantstenen om rötterna kan vara i vägen för dem. Någon som har en fiffig lösning?

Sen vet jag inte riktigt hur mötet mellan grusgången och berghällen ska ske. Berghällen ligger mitt i tomten så först vill jag anlägga en gång till den, sen får man gå två-tre meter på berghällen och sen fortsätta på ytterligare grusgång tills man kommer fram till stugan/huset.
Det jag funderar på är om man ska avsluta gången innan berghällen, lägga en avslutande rad med kantsten, sen får det helt enkelt vara ett litet parti med någon decimeter mossa/gräs innan berghällen tar vid.
Alternativt låter man grusgången gå ända fram till berghällen och att man försöker fästa de sista kantstenarna med cement på berghällens början.

Någon som har liknande erfarenheter eller synpunkter/tips på mina funderingar?

Ha det
erlanderland
Gunilla T
Det kommer att bli jättefint - lyckliga du som har berghäll på tomten!

Jag har gjort massor av stigar i trädgården, dock inte med grus utan mestadels med natursten men principen är densamma. Det går säkert alldeles utmärkt att göra stigen ända fram till berghällen - snyggare om den går ända fram.

Jag skulle inte kanta stigen med kantsten alls - det blir för markerat men det är ju tycke och smak förstås. Om du har tillgång till natursten så placera några bumlingar här och där vid stigen, gärna någon som går in en liten bit i stigen också. Rada inte utan försök att få det lite naturligt och osymmetriskt.

Gör inte stigen rak utan lite kurvor och böj här och där.

Sedan har du säkert lite sprickor i berghällen där det går att klämma ner lite kuddbildande eller krypande små växter.
skogstroll
CITAT (Gunilla T @ 17-07-2009, 13:04) *
lyckliga du som har berghäll på tomten!

hehe det kan bli för mycket av det goda också rolleyes.gif

som sagt... några bumlingar blir säkert fint!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon