Full version: Salvia argentea
Alexander-VG-zon3
hej hej

har fått lite olika bud angående Salvia argentea (har glömt vad den heter på svenska) en del skriver/säger att den är perenn medan andra menar att den är ett och tvåårig.

ettårig är den inte hos mig, då den klarade vintern perfekt i krukan. och överaskande nog började den växa väldigt tidigt. men så börjar jag nu undra då den växt kopiöst mycket och sedan nu i juli har den bildat knoppar har inte slagit ut än men det är en rejäl stängel. men när denna har kommit så ser hela plantan väldigt medtagen ut och bladen vissnar, den har bara 4-5blad kvar plus nya och så knopparna. och dessa tecken känns som att den är tvåårig att den kommer ge upp efter den blommat klart.

så hur är det med den ? är den perenn och kommer igen ? eller är det så att den är tvåårig och håller på att ge upp ?

hur som så bildar den väl frön som man kan så, och hur sås dom ?

eller har den andra överlevnads egenskaper ? som att skicka ut nya skott (som taklök gör) ?.

har ingen erfarenhet av denna salvia innan.

tack för svar
MariaS
Silversalvia! Kul! Det var ett tag sedan jag hade en sån sist! Missade att ta fröna på andra året... crying.gif Ja, den är tvåårig och klarar sig ute hos mig i alla fall... JAg tyckte den var vacker med sina skira vita blommor wub.gif Den drog till sig väldigt mycke fjärilar också, vill jag minnas.

Min delade sig aldrig, utan det var bara en planta. Däremot vill jag minnas att blomstänglarna blev väldigt höga innan den gick i blom. Om bladrosetten vissnade, kommer jag inte ihåg...

Sköt om den så du får frön till nästa år!
Kajsa i Arvika
Har också sått silversalvia i år.. tycker de är mjuka, ulliga o goa.. hade den tidigare i rabatten och första året blev det bara blad, andra året blommade den jättefint! tummenupp.gif
Eva 33c
Eftersom man oftast kanske odlar den för bladens skull så kanske man tänker på den som ettårig.
Men så här skriver Lindbloms Frö:
Salvia argentea
Hos mig övervintrar den inte alls...
Alexander-VG-zon3
tack för svar alla

CITAT (Eva 33c @ 17-07-2009, 22:35) *
Eftersom man oftast kanske odlar den för bladens skull så kanske man tänker på den som ettårig.
Men så här skriver Lindbloms Frö:
Salvia argentea
Hos mig övervintrar den inte alls...

men det är ju det att där står att den är flerårig, men att andra säger något annat. här läst både flerårig och tvårig på andra sidor också.

eller får jag behandla den som tvååriga stockrosor som i trädgården är kortlivade fleråriga.

får se hur det går jag tar frön och övervintrar den så är det ju bara ett plus. tusen tack alla för svar nu vet jag mer.
Eva 33c
När jag tittar närmare på Lindbloms beskrivning, så är den ju lite lurig. De skriver "flerårig" i beskrivningen överst, men läser man texten så verkar ju tvåårig ligga mer nära sanningen.Citat: "Ibland utvecklas inte blomstänglar, eller man tar bort dem, i båda fallen kan plantan leva ytterligare ett år eller mer. " Precis som du själv säger så verkar den fungera ungefär som en stockros. Särskilt långlivad tycks den inte bli.
SKUD säger "tvåårig".

tulle
Jag har en Salvia argenta som jag själv frösått (zon 1) och som jag haft i många år, den har t o m blivit flyttad under årens lopp. Jag brukar klippa bort fröställningen. I år skall jag låta den vara kvar för att se om plantan överlever ändå. Spännande.
Christer i Falköping
Den är tvåårig och dör efter blomning, men den bildar nya sidorosetter samtidigt och därför kan man ju se den som perenn. Hade den i flera år, men sedan bara försvann den.
Christer.
Alexander-VG-zon3
tack för svar alla

CITAT (Christer i Falköping @ 21-07-2009, 16:09) *
Den är tvåårig och dör efter blomning, men den bildar nya sidorosetter samtidigt och därför kan man ju se den som perenn. Hade den i flera år, men sedan bara försvann den.
Christer.

det kan ju vara en förklaring till att det skrivs ibland att den är flerårig. stockros får väl också nya sidoskott eller har jag fel för mig ?. annars kanske man kan säga mer att den funkar som en taklök.

ja då får jag antigen ta tillvara på ev frön eller plantera om sidoskotten. tack för svar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon