Full version: Orkidéer
Monchichii
Hej,

Hur mycket ska man klippa en orkidée för den ska blomma igen? Så man inte tar förmycket? Ska den torkade delen bort?

MVH,
Nina
Finarfin
Om någon del har torkat så kan du klippa bort den. Jag har en orkidé (en Epidendrum). I början klippte jag bort blomstänglarna efter blomning, men det ångrar jag nu. Nu låter jag dem sitta kvar istället. På en kom det nya blommor och på en annan har det växt ut två nya små plantor (detta fenomen kallas tydligen keiki). Enda nackdelen är att plantan kanske ser lite yvig och oborstad ut.
Monchichii
Jo, nu får vi se om orkidéen får flera blommor.

Meriona
Klipp bara bort det som torkat, det andra kommer det nya knoppar på.... wub.gif
hallonrosa
Det är inte vanligt att det kommer nya knoppar men det händer. Det brukar rekommenderas att klippa först när stängeln är torkad av orsak jag glömt bort smile.gif
Meriona
Inte vanligt? Tvärtom, det kommer ju nya hela tiden, om de inte torkar in, det är därför man inte ska klippa dem annat än om de torkat. Eller hur menar du? confused.gif
pejori
CITAT (Meriona @ 20-07-2009, 11:24) *
Inte vanligt? Tvärtom, det kommer ju nya hela tiden, om de inte torkar in, det är därför man inte ska klippa dem annat än om de torkat. Eller hur menar du? confused.gif

Precis.
Som policy klipper man inte bort något som fortfarande är grönt. nono.gif
Det dyker upp nya knoppar (även i toppen), även om den kan vila något emellan. yes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon