Full version: Göra om i rabatten
Maria_ia
Hej igen

Jag har en rabatt hemma som har sett sina bättre dagar. Därför tänkte jag nu förbarma mig över den. Min fråga är då, är det en dum idé att gräva upp den nu, när en del blommor är i blom? Är det bättre att vänta med detta till i höst då alla blommor har blommat färdigt? Det kliar i fingrarna när jag ser hur risig den är, men om det är en riktigt dålig idé, får jag ge mig till tåls helt enkelt.

Skön sommar på er alla!
HelenJ
Du kan göra det nu, men du riskerar att blomningen i år försvinner. Det krävs också en hel del vattning så här års.

Å andra sidan är det kanske bra att flytta dem medan de blommar, det är lättare att se hur resultatet blir då.

Själv har jag inga som helst hämningar, jag flyttar växter nästan året runt. whist.gif Men tänk på vattningen!
diva&hero
Jag flyttar också växter när som helst, när jag får lust helt enkelt. Vissa tuppar av helt efteråt, men kommer fint året efter. På andra märker man knappt att man har flyttat dom.
Men jag har för mig att man ska flytta/dela tidiga blommor direkt efter blomningen, senblommande flyttar/delar man på våren.
Glöm inte att vattna rejält både innan efter plantering.
Lycka till
Maria_ia
Tack för responsen. Med andra ord så kommer jag att dyka ned i rabatten och rodda runt i den ordentligt! biggrin.gif

Ser fram emot att få skita ned mig riktigt mycket. Som du skrev HelenJ, det är nog lättare att göra om i rabatten om blommorna är i blom eftersom man då ser hur det kan komma att se ut nästa år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon