tempus
Hej på er alla,

Idag när jag var ute och klippte gräsmattan sved det till så förbannat på ryggen när jag slog till på ryggen ramlade denna insekt ner på marken:

Vad är det för något? Och varför gör det så ont? Det har gått två timmar men det känns jätteobehagligt över en liten yta där den bet mig..

Tacksam för svar!

PS: Man ser inte storleken på insekten på bilden, men den är ca 5 cm lång.

Ursäkta mig om detta visar sig vara någon jättevanlig och simpel insekt, mina kunskaper kring det är inte särskilt utvidgade.
KURT
Visst kan bromsar bli stora, men inte 5 cm!!! Vi har ca 45 arter i Sverige, så vad kan detta vara?
Huggorm
Det är en boskapsbroms. 5cm vet jag inte om jag sett, men 2,5-3cm är normalt. Har inte blivit biten av dom själv, men kan tänka mig att det gör ont. Vi hade en häst när jag var liten, och den fick panik när den hörde en sån där komma surrande
Myosotis
Ser ingen bild men de där jättebromsarna känner jag till, har dock aldrig blivit stucken (eftersom jag springer när jag ser en sån). De är stora som bålgetingdrottningar. FY!! Hästar brukar alltid få panik, en broms kan få hela flocken att springa.
Azur
Fäbroms, Tabanus sudeticus eller Tabanus bovinus. Det gör för jäkla ont att bli biten av bromsar eftersom de tar en hel köttbit när de biter.

Det finns en ännu större art, en tigerstrimmig brungul historia jag bara sett i norrland och tyvärr inte vet vad den heter och som min pappa påstod aldrig bet människor, bara hästar och kor.
Huggorm
CITAT (Azur @ 17-07-2009, 18:04) *
Fäbroms, Tabanus sudeticus eller Tabanus bovinus. Det gör för jäkla ont att bli biten av bromsar eftersom de tar en hel köttbit när de biter.

Det där har jag funderat på. Det sägs ju att bromsar biter bort en köttbit och sedan slickar i sig blodet som väller fram. Men ofta biter bromsar genom tröjan, särskilt på övre delen av ryggen när man är svettig och tröjan ligger smetad mot skinnet under varma sommardagar. Biter då bromsen hål i tröjan också, eller sticker den ner käftarna mellan maskorna?

För övrigt har jag sett flera boskapsbromsar i år än sammanlagt under resten av livet. Jag har slagit ihjäl uppskattningsvis 30-40 stycken så här långt. Lyckligtvis hörs dom väldigt tydligt när dom kommer flygande, dom surrar som humlor eller liknande.
Meriona
fyfasiken vilket rovdjur! När är det jakttid på dem? ninja.gif ninja.gif
Snöflinga
Jasså hörs den här sorten, det är ju en fördel för då kan man ju springa iväg -fear-.gif Annars tycker jag att det lömska med broms är att man inte kan höra dem utan de liksom smyger sig på en sad.gif
Azur
CITAT (Huggorm @ 17-07-2009, 18:09) *
Det där har jag funderat på. Det sägs ju att bromsar biter bort en köttbit och sedan slickar i sig blodet som väller fram. Men ofta biter bromsar genom tröjan, särskilt på övre delen av ryggen när man är svettig och tröjan ligger smetad mot skinnet under varma sommardagar. Biter då bromsen hål i tröjan också, eller sticker den ner käftarna mellan maskorna?

Bra fråga, har inget bra svar, vet inte hur deras mundelar fungerar. Det enda jag kan säga är att jag sett hur det ser ut när en broms bitit, det är ett tydligt "hål" där huden bitits bort.
tempus
Tack för alla svar! smile.gif

Då är det väl bekräftat att det var en vanlig broms som bet mig hehe. Jag har aldrig blivit biten tidigare och jag kan säga att jag nu har totalfobi för bromsar. ALDRIG mer vill jag bli biten. ALDRIG!!! sad.gif
skogstroll
och jag har fästingfobi....
amaira
Kolla huggtänderna! BUH! *skräms* wink.gif

Skojar faktiskt. Det som ser ut som huggtänder, är flugans palper. Dem kan de inte bitas med, utan det är ett organ att känna lukt med (och okej, även "smak", smakfullhet kanske?).

Och ja, bromsar är flugor. Stora flugor, som kan bita hål på huden för att suga blod.

Jag har aldrig i hela mitt liv blivit biten av en "broms", inte som jag kan minns i alla fall. Och då är jag ändå uppvuxen med hästar, och måste ha dödat tiotusentas av dem i mitt liv, med "bara händerna".

Till skillnad mot bin och getingar, är det ju bara slå dem, klatscha till dem, ta dem - de kan inte stickas! Inte bitas heller, inte i försvar!

Precis som hos myggen, är det endast honan som suger blod, och det är inte för sin egen skull, utan hennes ägg som behöver proteiner för att utvecklas.

Hanbromsar, precis som hanmyggor, lever på pollen och nektar.

Bromsar har mycket vackra ögon! Se en broms djupt i ögonen och bli bedårad! wub.gif

"Broms" kallar jag de olika broms-arter som går på hästar och boskap. Ytterst sällan biter de även människor. Men broms är ett samlingsnamn på ett släkte av flugor, där även de mindre arterna blinning och regnbroms finns med. De är värre, för de har fått smak på människoblod, och nere vid sjön, särskilt om det är regnväder på gång eller åska i luften, ja då är de hopplösa!

De smyger dessutom på en bakifrån, smarta odjur. När de sticker gör det ont! Sedan börjar det klia, och det kliar många gånger mer än ett myggbett och det håller i sig i flera dagar.

Även dessa har vackra ögon, men prickiga eller zick-zack-mönstrade istället för de större bromsarnas grönrandiga.

Titta på ögat på denna broms! Mycket vackrare kan ett öga inte bli, eller ... ??

Varför din bild på bromsen Tempus, inte visar de gröna ögonen, vet jag inte. Kanske faller ljuset på från fel håll. Utan tvivel är det en broms alla fall!
Huggorm
Blinding brukar man kalla den där sortens broms som är på Amairas bilder. När dom väl har satt sig för att bitas blir dom som blinda och flyr inte när man skall slå dom, därav namnet. Dom är relativt vanliga, men inte så vanliga som regnbromsen eller klegge som den heter på dialekt i bohuslän. Dom är väldigt vanliga här, särskilt när det blir riktigt varmt, och gärna vid vatten. När man är vid sjön och badar kommer dom gärna och bits, och det känns ordentligt när dom gör det. Dom är en dryg centimeter långa.

amaira
CITAT (Huggorm @ 18-07-2009, 12:16) *
Blinding brukar man kalla den där sortens broms som är på Amairas bilder.

Njaää ... Inte riktigt.

Alla bilderna utom den näst sista (av mina bilder alltså) är på broms som går på hästar och boskap (törs inte uttala mig om exakta artnamnet, finns flera olika).

Den näst sista bilden är på en blinning. Eller blindbroms.

Medan din bild visar en regnbroms. Det är lite skillnad på dem alla, så som du säger.

CITAT (Huggorm @ 18-07-2009, 12:16) *
När dom väl har satt sig för att bitas blir dom som blinda och flyr inte när man skall slå dom, därav namnet. Dom är relativt vanliga, men inte så vanliga som regnbromsen eller klegge som den heter på dialekt i bohuslän. Dom är väldigt vanliga här, särskilt när det blir riktigt varmt, och gärna vid vatten. När man är vid sjön och badar kommer dom gärna och bits, och det känns ordentligt när dom gör det. Dom är en dryg centimeter långa.

Varifrån de fått namnet "blinning" är det nog ingen som riktigt vet. Det sägs också - tillsammans med det du berättar Huggorm - att deras märkligt grönfärgade ögon fått folk att tro att de var blinda, därav namnet Blinning.

Sedan tror jag att "folk" i allmänhet kallar både regnbroms och blinning för blinning, eller blinding, eller blandar ihop namnen på dem. Och så kallas de dessutom olika i olika delar av Sverige. smile.gif

Det är i såna här lägen som de vetenskapliga namnen är ovärderliga!

Huggorm
CITAT (amaira @ 18-07-2009, 12:28) *
Njaää ... Inte riktigt.

Alla bilderna utom den näst sista (av mina bilder alltså) är på broms som går på hästar och boskap (törs inte uttala mig om exakta artnamnet, finns flera olika).

Den näst sista bilden är på en blinning. Eller blindbroms.

Medan din bild visar en regnbroms. Det är lite skillnad på dem alla, så som du säger.
Varifrån de fått namnet "blinning" är det nog ingen som riktigt vet. Det sägs också - tillsammans med det du berättar Huggorm - att deras märkligt grönfärgade ögon fått folk att tro att de var blinda, därav namnet Blinning.

Sedan tror jag att "folk" i allmänhet kallar både regnbroms och blinning för blinning, eller blinding, eller blandar ihop namnen på dem. Och så kallas de dessutom olika i olika delar av Sverige. smile.gif

Det är i såna här lägen som de vetenskapliga namnen är ovärderliga!

Okay då, det var bara bilden på blindingen som var tagen ovanifrån så det var enkelt att se sorten, jag tänkte inte att det kunde vara olika smile.gif

Visst blandar folk ihop dom, det har jag själv gjort fram till alldeles nyligen och det är bara de vanligaste jag lärt mig nu. Enligt wikipedia finns det 45 sorter i Sverige, men jag har bara lärt mig de fyra jag brukar ha hos mig
Azur
Kan f.ö. tipsa om att bromsar är fantastiskt bra som bete när man fiskar bäcköring.
Liten krok, inget sänke, på med en stor fäbroms, och meta!
Berith
Tycker lika lite om båda två, broms och blinning. nono.gif Brukar inte bry mej om några underarter eller vad dom egentligen heter. cool.gif För mej är blinning den där trekantiga svartgula saken. Och broms är dom där avlånga som finns i mängder runt hästarna. Båda bits i alla fall, och dom bromsbetten jag fick häromdan kliar fortfarande och är illröda.
Danne031
För mig är broms dom stora jäklarna som har mer spyfluge karaktär, fast på steroider.
De trekantiga med fläckar är fläckfluga, och blinning är den bruna/gråa helt avlånga som Huggorms sista bild.

Fläckflugor är lömskast av dom alla för dom är så jäkla ljudlösa! mad.gif
Berith
Men är inte det här blinning? (norpat bild från den här sidan)
Det är iaf dom som bits som sjutton!

Huggorm
CITAT (Berith @ 19-07-2009, 13:03) *
Men är inte det här blinning? (norpat bild från den här sidan)
Det är iaf dom som bits som sjutton!

Jo, det är en blinning. Bits som sjutton gör dock de flesta om inte alla
Berith
CITAT (Huggorm @ 19-07-2009, 14:00) *
Jo, det är en blinning. Bits som sjutton gör dock de flesta om inte alla

Men hur menar Danne031 då...? Eller missuppfattar jag bilderna?
Huggorm
CITAT (Berith @ 19-07-2009, 16:22) *
Men hur menar Danne031 då...? Eller missuppfattar jag bilderna?

Som sagt blandar väldigt många ihop sorterna, så han har nog helt enkelt missuppfattat
Danne031
Alltså jag ville bara dela med mig av hur jag uppfattat dom i hela mitt liv, och vad jag kallar dom här hemma. Det var inget om att jag visste vad som är vad eller så smile.gif
Gossen Ruda
Då blir det lite kunskap från mina böcker. Störst är Tabanus bovinus, upp till 25 mm lång. Den tycks vara vanlig i år, en gång när jag stannade bilen för att jaga steklar dök 2 upp direkt och började cirkla runt bilen. Kanske trodde dom att det var en stor röd ko. En hamnade i ett spännbräde, tyckte dom var maffiga.

Vidare, det finns tre grupper av bromsar. Dels dom egentliga bromsarna som har ofläckade vingar, finns ett par släkten. Sen har vi regnbromsarna av släktet Haematopota, dom är gråa med gråmelerade vingar som dom håller mot kroppen. Sen har vi blinningarna av släktet Chrysops med svartfläckiga vingar som hålls i trekant.

Så är dom vanliga beteckningarna men namnen används lite hur som helst ibland. Fast egentligen kvittar det, det är bara att klappa till dom. Beträffande bettet så är det inget bett utan ett stick, bromsarna har bara stickande/sugande mundelar. Men det är inget fint sugrör som hos myggorna utan en hel apparat som skall in i huden, därav det smärtande sticket och hålet efteråt.
Myosotis
Du har ingen närbild på mundelarna?
Gossen Ruda
CITAT (Myosotis @ 19-07-2009, 21:42) *
Du har ingen närbild på mundelarna?

Nej, men Amaira hade några närgångna bilder.
Huggorm
CITAT (Gossen Ruda @ 19-07-2009, 21:00) *
Den tycks vara vanlig i år, en gång när jag stannade bilen för att jaga steklar dök 2 upp direkt och började cirkla runt bilen. Kanske trodde dom att det var en stor röd ko.

Det har jag också lagt märke till, dom vill gärna landa på bilen när man parkerar. Det är väll antagligen som du skriver att dom misstar det för ett stort, varmt djur
Myosotis
CITAT (Gossen Ruda @ 19-07-2009, 21:48) *
Nej, men Amaira hade några närgångna bilder.

Tittade på hennes bilder igen men blev inte riktigt klok på hur bitandet går till i detalj.
amaira
CITAT (Myosotis @ 20-07-2009, 07:13) *
Tittade på hennes bilder igen men blev inte riktigt klok på hur bitandet går till i detalj.

Palperna är som sagt fullständigt harmlösa, fast de kan se ut som "huggtänder" - de är dock mjuka.

Men sedan har de en "stilett" till kniv, som de skär hål i huden med, för att komma åt att suga blodet. Exakt hur det går till, vet jag faktiskt inte. Det står till exempel i boken "Insekter, en fälthandbok", - Per Douwes, Ragnar Hall, Christer Hansson, Åke Sandhall - ordagrant såhär:

CITAT
...mundelarna omvandlade till bladlika stiletter som används för att bita hål på huden...

Berith
CITAT (Danne031 @ 19-07-2009, 20:31) *
Alltså jag ville bara dela med mig av hur jag uppfattat dom i hela mitt liv, och vad jag kallar dom här hemma. Det var inget om att jag visste vad som är vad eller så smile.gif

Ok, då fortsätter jag kalla dom det jag gjort tidigare. yes.gif
Myosotis
Det kallar jag närbilder! -fear-.gif Inte konstigt att det gör ont. Stickorganen ser trubbiga ut men är i själva verket infällda antar jag? sick.gif Jag tycker mindre och mindre om bromsar. de är fascinerade som alla andra varelser men måste de bita på mig med de där mordredskapen? crying.gif
Berith
Vad är det som gör att dom hittar oss och vill bitas då? Är det kroppsvärmen som lockar? Lukten/doften?
Myosotis
När det gäller myggor är det väl utandningsluften? Bara att hålla andan så kanske de inte hittar en... sick.gif
amaira
Vad som är vad vet jag ärligt talat inte.

Såhär står det på entomologernas hemsida:

CITAT
Mellan facettögonen sitter ett par kraftiga antenner och en bit nedanför finns ett par palper.
Under palperna finns munnen med de stickande/skärande borsten som döljs av en stor underläpp är de inte används.

Då är den där stora knivliknande saken inte själva stickorganet (eller vad det heter) utan ett skyddande fodral så att säga. g.gif Egentligen en ombildad underläpp.

tempus
Tack för all diskussion och förklaring om dessa bromsar, men jag börjar än en gång tveka på om det verkligen var en broms för i tråden sägs det att den största bromsen blir 25 mm lång? Den jag såg var enorm, troligen 4 cm. Den var ca lika lång som en vanlig "lypsyl"...

Är ni verkligen helt säkra på att det inte ha varit någonting annat?
Gossen Ruda
CITAT (tempus @ 20-07-2009, 11:46) *
Tack för all diskussion och förklaring om dessa bromsar, men jag börjar än en gång tveka på om det verkligen var en broms för i tråden sägs det att den största bromsen blir 25 mm lång? Den jag såg var enorm, troligen 4 cm. Den var ca lika lång som en vanlig "lypsyl"...

Är ni verkligen helt säkra på att det inte ha varit någonting annat?

Då måste den ha varit en jätteväxt. Dina bilder visar helt klart en broms och dom största, fäbromsen och renbromsen blir runt 25 mm. Fast det är kroppslängden, när dom fäller ihop vingarna sticker dessa ut kanske 10 mm bakom bakkroppsspetsen och då ser den givetvis större ut.
amaira
Dina bilder Tempus, är bortom alla tvivel en broms.

Förutom att jag "känner igen den" mycket mycket väl, är det utan tvivel en fluga du fotat. Vingmönstret syns, och bromsarnas karaktäristiska "y"-ribbmönster längst ut i vingspetsen talar sitt tydliga språk.
Dessutom är bromsarna flugvärldens största flugor.

Jag har också sällsynt sett broms-jättar! De sticker verkligen ut från mängden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon