tempus
Hej på er alla,

Idag när jag var ute och klippte gräsmattan sved det till så förbannat på ryggen när jag slog till på ryggen ramlade denna insekt ner på marken:

Vad är det för något? Och varför gör det så ont? Det har gått två timmar men det känns jätteobehagligt över en liten yta där den bet mig..

Tacksam för svar!

PS: Man ser inte storleken på insekten på bilden, men den är ca 5 cm lång.

Ursäkta mig om detta visar sig vara någon jättevanlig och simpel insekt, mina kunskaper kring det är inte särskilt utvidgade.

Detta verkar dock inte vara en broms.. Man ser inte så bra på bilderna men denna insekt hade någon slags orange färg, och det har jag aldrig sett hos en broms!
kronan
Det är en hästbroms, de bits riktigt elakt!
jenniepennie
5 cm???
Ingo
Fäbroms brukar den väl heta i insektsböckerna men det är väl samma sak som hästbroms. "Kärt" barn har många namn.
Den är blodsugare men har ingen sugsnabel som myggorna utan biter hål på huden med sina käkar, det är därför det svider till så förbenat, för det är rediga käkar så stor som den är. Någon femcentimeters vet jag inte om jag har sett men alla gånger fyra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon