Krokodilen
17-07-2009, 14:27
Grannen håller på och rensar och kom nyss över med en hel drös lökar till krolliljor som hon hade hört av maken att vi ville plantera. Så himla bussigt!
Men nu undrar jag om dom ska planteras nu eller till hösten? Och hur djupt ska dom planteras?
Åsa, mälardalen zon 2
17-07-2009, 14:38
Den mår bäst av att planeras direkt. Krolliljor brukar inte vara så kinkiga bara det är hyfsat bra dränering på växtplatsen, bäst växer de dock i lucker och näringsrik jord. Ca 1dm ner i marken slängde jag ner mina lökar och det har funkat.
Jag har flyttat in i en trädgård med krolliljor av okänt ursprung, de doftar starkt! Vet inte om alla gör det..
Sofia H
20-07-2009, 08:03
Jag har vita krolliljor, de doftar inte vad jag har märkt. Glöm inte att vattna lite då och då när du planterat dem - det gjorde jag, och de vissnade ner helt ovan jord. Så var det med dem, tänkte jag. Men nästa vår dök de upp igen så snällt. De verkar växa lite överallt här hos mig, trots tung lerjord som väl inte är vad liljor "ska" gilla. Otroligt tacksam växt, fantastiskt vacker, bra för oss här i norr./Sofia
Krokodilen
23-07-2009, 14:02
CITAT (Sofia H @ 20-07-2009, 09:03)

... Glöm inte att vattna lite då och då när du planterat dem - det gjorde jag, och de vissnade ner helt ovan jord. Så var det med dem, tänkte jag. Men nästa vår dök de upp igen så snällt. .../Sofia
Det var bara lökar, inget ovan jord. Så jag tror inte det är så bra vattna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.