Jonson
Har sätt att denna fråga popat upp ett par gånger. Även om tryckt virke inte innehåller lika farliga kemikalier som förr i tiden, så innehåller de ju ändå gift. Jag tänker använda obehandlade brädor. Växterna sitter ju en bit in i bädden så även om det är fuktigt så är det ju inte direkt kontakt . På vintern kan man ju skjuta bort jorden från brädorna. Om de håller i 2 år är jag nöjd. Jag lägger hellre 400 kr varannat år än använder mig av inpregnerat virke. Finns det några andra nackdelar?
/Simon
MariaS
Om du väljer lärkträ istället, så har du nästan samma livslängd som på tryckt virke, men utan gifter. SAmma gäller för ek.

Nackdelen med eken bara, är att den gärna vrider sig, så den är inte så rolig att gå på i längden.
skogstroll
Jag har ett växthus som jag har upphöjda bäddar i pga att underlaget är obefintligt (=berg). Jag har icke tryckimpregnerat. Sen ligger ett lager markväv eller vad det heter (svart) i lådorna upp längs med kanterna med ordentligt med hål i botten, leca och sen jorden på. Det växer på finemang men kräver mkt vatten för att dränka igenom. Jag kan tänka mig att träet inte håller för evigt men den dagen whistling.gif
Anja Danmark
Jeg har bassinfolie på indersiden af mine træbede, så de ikke har direkte kontakt med jorden. Det skulle gerne kunne holde nogle år. Mine bede er lavet af oliebehandlet FSC-træ, som jeg købt meget billigt...

Mvh
Anja

[attachment=38497:DSC_0058.JPG]
RibesRubusVitis
Varför inte skydda med helt giftfri linolja? Den är ett bra alternativ till kemiska impregneringsmedel; själv använder jag linolja till trädgårdsmöblerna. Funkar utmärkt.
Anja Danmark
Det har jeg også tænkt på til ydersiderne - er ikke sikker på, at det er nok til indersiden, som har kontakt med fugtig jord hele tiden...
Stiffe
Platon-matta på insidan borde vara det bästa. Gärna i kombination med roslagsmahogny.
/S
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon