Full version: Gödning av magnolia?
Krokodilen
Har en flickmagnolia som jag undrar om den ska ha någon mer gödning nu i år. Den fick crysan i våras.

(Jag har brunnen kogödsel, pellets av hönsgödsel och crysan hemma. Kanske nåt som passar.)
Åsa, mälardalen zon 2
Inga fleråriga växter bör gödas med något som innehåller kväve efter midsommar så vänta till i vår.
Krokodilen
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 17-07-2009, 15:39) *
Inga fleråriga växter bör gödas med något som innehåller kväve efter midsommar så vänta till i vår.

Har läst det där magiska "efter midsommar" många gånger. Men Sverige är ju ett avlångt land, gäller verkligen samma regler i Kiruna som Ystad? Vi bor i zon 2, Mälardalen.
Åsa, mälardalen zon 2
Jag odlar i zon 2 och skulle inte göda efter sista juni iallafall, det är bättre att växterna avmognar ordentligt så det inte blir vinterskador, fleråriga växter måste ofta inte gödas så himla mycket det är mest växter där man skördar man måste göda noga och regelbundet (ex. grönsaker), för varje gång man skördar tar man bort en massa näring från marken.

(+ofta får växter man göder mycket lösa vävnader som är extra lockande för bladlöss och andra insekter)
Krokodilen
Tack för uttömmande svar, läste ditt svar till en annan fråga också. Nu känner jag mig lugnare att inte växterna mår dåligt för att jag gödslar för lite. Är visst en riktig hönsmamma jag. wub.gif thanks.gif giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon