Thé
Jag tänkte lägga in lite bilder på alla rosor jag grävde ner i höstas. Jag börjar här så smått, så får jag göra fler inlägg längre fram när jag hinner.

Ni andra som har samma rosor får gärna fylla på med bilder smile.gif

Först bland rosorna på kortsidan står White Grootendorst. Den artar sig rätt bra.

Bredvid den står två exemplar av Irma. Här är två bilder, tagna med lite mellanrum:

Efter Irma kommer felmärkta Summer Song som jag har tagit upp i en annan tråd, det skulle ha varit Hyde Hall. Sedan kommer vi till staketet/spaljén av armeringsnät, där det står klätterrosor. Där kommer Mme Isaac Pereire först, men hon har inte blommat än (men har knoppar) och jag har ingen bild på henne. Bredvid Mme Isaac Pereire står Jasmina, som ser mycket lovande ut:

Framför Jasmina har vi Aloha, buskros från Boerner (i bakgrunden på andra bilden skymtar Jasmina):

Snett framför Aloha har vi Mrs John Laing:

Och här kommer två översiktsbilder:
Först kortsidan med White Grootendorst i förgrunden och bakom Irma, till höger Mrs John Laing:

Sedan långsidan med Aloha allra längst fram och Jasmina på första stolpen:

Det var allt för i dag smile.gif

renate
Det där blev ja verkligen lyckat,vackra rosor och spaljen är kanonfin.Och vilken blomning redan första året,det ser lovande ut.
Kajsa
Vad snyggt ni gjort och rosorna är redan stora, är det skånska myllan tro ? Imponerad rose.gif
Stiffe
Så där ja. Ser ut som det stora jobbet är avklarat. Nu är det bara att slå sig ned i skuggan med en god bok, en skål jordnötter och en GT coolgleam.gif , ...och vänta några år tills det har lummat igen. Eller finns det nya planer?
/S
Ezereht
Thé har alltid nya planer wink.gif ...och det finns ju lite gräsmatta kvar shy.gif

Men det ser jättefint ut biggrin.gif Irma är så fin, suckar lite. Kanske borde be min plantskola ta in henne nästa vår så man verkligen får henne. Jag undrar redan vad för vinter det kommer bli, vad som kan tänkas klara sig.
Thé
Ezereth har förstås rätt, det finns alltid nya planer smile.gif Jag har inte tänkt mig att rabatten ska vara alldeles rak, utan den kan gott gå ut i en böj på mitten där det kan klämmas in allt möjligt vackert. Samma med hörnet där Irma och Mrs John Laing växer, det ska liksom rundas av lite, och jag har redan börjat med en Leonardo da Vinci. Sedan allra längst bort, där ska det komma en pergolakonstruktion som ska möta pergolan som inte syns på bilderna, och där ska det hamna gula rosor.

Sist bland alla dessa vilda planer (eller arbets- och pengakrävande i varje fall) kommer nog böjen på mitten, den får vänta.

Kajsa, den skånska myllan har tyvärr inte hittat till min trädgård. Här består jorden mest av sand.
Stiffe
Vi kan byta jord Thé. Sand mot lera. Vad sägs? wink.gif
/S
strandskatan
Enastående snyggt! (Jag har inte heller mylla, sand här också.)
Thé
CITAT (Stiffe @ 18-07-2009, 20:41) *
Vi kan byta jord Thé. Sand mot lera. Vad sägs? wink.gif
/S

Aldrig i livet!! -fear-.gif Min mor har lerjord och hon har verkligen att göra när hon ska gräva. Ibland får jag växter av henne och de står liksom i något slags klibbig lergegga. Jag ska tigga lite lera av henne när jag planterar pionerna som håller på att försmäkta i sina krukor, men i övrigt är jag tacksam över min sandjord. Den är lätt att gräva i och väldränerad. Visst, den är lite i torraste laget, och jag häver i ganska stora mängder barkmull och liknande när jag planterar, men bättre det än lercement.

Tack, strandskatan smile.gif Ska bli roligt att se hur det artar sig nästa år, och året efter det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon