LaPaloma
Har satt två plantor tomatillo och de växer ju så det knakar! De är jättestora och är fyllda av blommor.

Men när ska det komma frukt? Som det är nu sätter de ju blommor hela tiden.

Och vad ska jag ha tomatillo till egentligen? Att göra någon slags grön salsa har jag förstått men något mer?
GunnellF
Läser på Wikipegia att man även kan använda dem i grytor och stuvningar tummenupp.gif

Ser du inga fruktämnen alls?
MariaS
CITAT (LaPaloma @ 17-07-2009, 18:15) *
Har satt två plantor tomatillo och de växer ju så det knakar! De är jättestora och är fyllda av blommor.

Och vad ska jag ha tomatillo till egentligen? Att göra någon slags grön salsa har jag förstått men något mer?

Tomatillon är ju en Physalis den med (Physalis ixocarpa) Frukterna sitter alltså inne i blomskalet. Kläm lite försiktigt, ska du se att det finns en kula där inne=frukten.

Du kan använda tomatillon som grön tomat, lägga in som pickles, använda i grytor och såser. Jag har även använt den som utfyllnad i rotsaksgratänger.
LaPaloma
Finns inga som helst tendenser till frukt, bara blommor! Börjar faktiskt bli lite less på dem så jag funderar på att kasta ut dem ur växthuset då de tar så stor plats.

Jag har också physalis och de har ordentliga frukter inne i sina skal men som sagt tomatillon har inga alls...
Daggmasken
Det tar mycket ljus, vatten och gödning samt rätt mycket tid innan de fyller ut sitt "pappers-bo" :-)
FredrikH
Har haft tomatillo i guacamolen vid några tillfällen, efter rekommendation från butiken Cajsa Warg, Södermalm i Stockholm. Mycket gott!

2 avocado, 1 - 2 tomatillo, saft och cestat skal från en lime, färsk chili eller någon chilipasta som du har i kylen (sambal, harissa eller så) en nypa salt vid behov och en knippe koriander.

Mixa allt med en mixerstav eller stampa till den med en potatisstöt. Dippa goda tortillachips (t.ex. de ekologiska från Amaizin) och upptäck den härliga syran i tomatillon. Påminner faktiskt lite om rabarber!

Källa: Cajsa Wargs nyhetsbrev, http://www.cajsawarg.se/newsletter/index.php?lid=8&nid=5

NiklasTyreso
CITAT (LaPaloma @ 17-07-2009, 18:15) *

De är inte självpollinerande. Du måste ha två olika individer (inte två sticklingar av samma planta) som kan pollinera varandra.

"Tomatillo plants are highly self-incompatible (two or more plants are needed for proper pollination; thus isolated tomatillo plants rarely set fruit)."
http://en.wikipedia.org/wiki/Tomatillo

Har du olika individer kan du pollinera med genom att beröra blommorna med fingret så du för pollen från planta till planta. Utan pollinering ingen frukt.

/ Niklas
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon