Full version: Barksjukdom
emmapemma
Hej,

flyttade till nytt hus i höstas, där en jättestor japansk blodlönn av något slag finns i trädgården.

När våren kom upptäckte vi att bladen på större delen av trädet inte utvecklades så bra, och senare föll dessa. På den här delen av trädet utvecklades också bladfärgen från djupt blodröd till dassig grön allteftersom våren gick och övergick till sommaren. Jag har inte kollat riktigt ifall grenarna som tappat bladen lever, men det verkar som de är torkade och döda iallafall.

Det som jag tror orsakat detta är någon sjukdom som finns kring stammen. Där finns en skada/sjukdom på barken, som pulveriserar barken till gult, och gör att barken torkar och faller av i stora flagor.

Finns det någon räddning? En 4 meter hög japansk lönn som är tillräckligt stor för barnen att klättra, vill man ju inte ta ner bara sådär. Dessutom var den ju ett stort plus när vi kollade huset. Jag minns inte hur den såg ut förra sommaren, när vi köpte huset.

Jag hoppas någon här kan hjälpa mig att rädda vår lönn!

/Emma
Bassam
Hej , Det är svårt att man bestämma, men jag kan säga att det är KRUS svamp sjukdom, o det är svårt att bekämpa den , men du ska samla alla torkad o skadad delar o bränna dom ( utan torso) , också kan du spruta med svavel eller Vattna Kumulus och spruta också på den , glämma inte att vattna bra,

H: Bassam
pebblelake
Här är en länk som täcker det mesta om sjukdomar på lönnar
maple forum
emmapemma
Hej Bassam och pebblelake,

Bassam, vad menar du när du skriver utan torso? Och så måste jag fråga om kumulus är en produkt jag kan köpa på butik.

Pebblelake, vilken massiv sida! Brukar inte ha problem att vara på engelska siter, men denna var riktigt riktigt informativ, det var svårt att se skogen för alla träd.

Jag hade tänkt sköta om lönnen imorgon, bryta bort död bark (ser nu att det är skador på två sidor om stammen tyvärr) och vattna med svavel eller kumulus (vad det nu är?). Nu verkar det ju bli världens busväder, så jag får se om jag skjuter upp det någon dag. Men i alla fall, jag bröt bort död bark under dagen för att kolla, och därunder var det kleggigt svart på sina ställen , och små små (max 0.5 mm) vita kryp + 1mm maskliknande saker. Kan dessa ge en ledtråd, eller är det en följd av första sjukdomen?

MVH Emma
GunnellF
CITAT (emmapemma @ 18-07-2009, 22:08) *
Hej Bassam och pebblelake,

Bassam, vad menar du när du skriver utan torso? Och så måste jag fråga om kumulus är en produkt jag kan köpa på butik.

Pebblelake, vilken massiv sida! Brukar inte ha problem att vara på engelska siter, men denna var riktigt riktigt informativ, det var svårt att se skogen för alla träd.

Jag hade tänkt sköta om lönnen imorgon, bryta bort död bark (ser nu att det är skador på två sidor om stammen tyvärr) och vattna med svavel eller kumulus (vad det nu är?). Nu verkar det ju bli världens busväder, så jag får se om jag skjuter upp det någon dag. Men i alla fall, jag bröt bort död bark under dagen för att kolla, och därunder var det kleggigt svart på sina ställen , och små små (max 0.5 mm) vita kryp + 1mm maskliknande saker. Kan dessa ge en ledtråd, eller är det en följd av första sjukdomen?

MVH Emma

Innan du gör nåt måste du ta reda på exakt vad det är. Det vore väldigt bra om du kunde lägga in ett foto på skadorna - det är lättare av avgöra vad det kan vara. Ett annat alternativ är att det är lövträdskräfta och då ska man bespruta med kopparpreparat om man nu ska använda nåt. Men som sagt, ett foto vore jättebra!
Bassam
Hej , som jag sagt att det är svårt , men behöver bekämpa , alla medicin som skrev sälja I Sverige , men torso är ( stammen ) , jag kan säga att ni kan borta alla skadad grenar utan stammen , för att medecin går genom svava och döda alla ohyra o svampen . H:Bassam
emmapemma
Nu ska vi se om jag lyckas få med tillräckligt bra bilder till er.

[attachment=38660:lonn11.JPG]

Ena sidan av stammen

[attachment=38661:lonn2.JPG]
Närbild på den sidan. Svart gegg under barken, man kan skymta det lite

[attachment=38662:lonn3.JPG]
Andra sidan av stammen, större skada

[attachment=38663:lonn4.JPG]
Andra sidan, här ser man läbbiga svarta gegget. Det är ganska blankt i verkligheten. Och som jag sa igår, när jag bröt bort barken, fanns det jättesmå vita kusar därunder

[attachment=38664:trad.JPG]
Dålig bild, men man ser i allafall att nästan hela trädet saknar löv.

[attachment=38665:r_daBlad.JPG]
Hyggligt röda blad, så här borde löven se ut, men...

[attachment=38666:f_rgr_nadeBlad.JPG]
de allra flesta löven (som är kvar) har fått en dassig grön färg. På denna bild ser färgen ganska fräsch ut, men tänk er en gammal militärgrön lumpenlastbil, ungefär den glansen (eller snarare brist på glans) har de.

Jag tycker det är så tråkigt att se det här stora vackra trädet så ledset, och inte veta vad jag ska göra. Att byta ut det (utan att försöka rädda det) kommer jag inte vilja göra. Usch, varför blev det så illa?

/Emma
Piccante
Det ser ut som svamphyfer (det svarta trådiga) nu vet jag inte vilka arter som går på lönn men angreppet ser ganska omfattande ut. De vita små insekterna under är nog bara en sekundär effekt, de bor nog bara där.
GunnellF
Ja det ser ju onekligen illa ut det där. Finns det nån trädgårdsmästare i närheten som skulle kunna kika på det? Många såna här angrepp måste få rätt diagnos för att man ska veta vad som ska göras, det går liksom inte bara att chansa. Nåt svampangrepp är det ju helt klart, men det är frågan om vad och vad som kan göras och det är säkert lättare att bedöma när man ser det i verkligheten.
emmapemma
Jag skrev ett mail till trädmästarna, med hänvisning till denna tråden, och fick detta svar:

"Hej,

förmodlingen har trädet en sjukdom som hänger ihop med Verticillium-svampen. Svampen lär har utvecklats redan mycket i trädet. Vanligt kan man försöker skära bort de sjuka grenar men jag vet inte om det är inte än för sent med detta trädet. Minst kan du skära bort alla sjuk utseende delar med desinficerat verktyg. Särskilt vikigt är det att du bränner alla sjuka växtdelar och inte stoppar i kompostkvarnen! Sen ska du se om trädet klaras det. Om inte och trädet ska fällas, bör hela stubben uppgrävas och även brännas. Det finns trädarter som är resistent mot Verticillium-svampen: valnöt, pil, ek, päron, även idegran och thuja."

Så steg ett är att göra som han säger (dvs. det som Bassam föreslog), skära bort det som är skadat. Eftersom det är barken runt stammen som är skadad, plus att det går ner i backen, får jag koncentrera mig på det. Vad jag kan se är inga grenar infekterade (men det kan ju dölja sig under barken). Sedan vänta och se. Trädmästarna gav inga förslag på motgift. Men de kanske är ekologiska, och kör inte med sånt.

Annars får jag ta bort trädet och köpa ett stort träd, för det skulle vara tråkigt att få ett hålrum där. Jättetrist. Man köper ju ett hus och trädgård för det som finns där, man vill ju inte ha ett rötet träd (men OK, bättre än mögel i trossbotten).

Fler förslag, när ni sett vad trädmästarna sagt?

/Emma
Piccante
CITAT (emmapemma @ 20-07-2009, 19:54) *
Jag skrev ett mail till trädmästarna, med hänvisning till denna tråden, och fick detta svar:

"Hej,

förmodlingen har trädet en sjukdom som hänger ihop med Verticillium-svampen. Svampen lär har utvecklats redan mycket i trädet. Vanligt kan man försöker skära bort de sjuka grenar men jag vet inte om det är inte än för sent med detta trädet. Minst kan du skära bort alla sjuk utseende delar med desinficerat verktyg. Särskilt vikigt är det att du bränner alla sjuka växtdelar och inte stoppar i kompostkvarnen! Sen ska du se om trädet klaras det. Om inte och trädet ska fällas, bör hela stubben uppgrävas och även brännas. Det finns trädarter som är resistent mot Verticillium-svampen: valnöt, pil, ek, päron, även idegran och thuja."
Så steg ett är att göra som han säger (dvs. det som Bassam föreslog), skära bort det som är skadat. Eftersom det är barken runt stammen som är skadad, plus att det går ner i backen, får jag koncentrera mig på det. Vad jag kan se är inga grenar infekterade (men det kan ju dölja sig under barken). Sedan vänta och se. Trädmästarna gav inga förslag på motgift. Men de kanske är ekologiska, och kör inte med sånt.

Annars får jag ta bort trädet och köpa ett stort träd, för det skulle vara tråkigt att få ett hålrum där. Jättetrist. Man köper ju ett hus och trädgård för det som finns där, man vill ju inte ha ett rötet träd (men OK, bättre än mögel i trossbotten).

Fler förslag, när ni sett vad trädmästarna sagt?

/Emma

Det är verkligen ett dilemma. Om svampen är spridd runt hela den nedre delen av stammen under barken så kan du inte skära bort allt för då skär du samtidigt bort trädets ledningsvävnad som förser det med vatten och näring. Ledningsvävnaden går innanför barken. Du kan begränsa spridningen till grenar genom att ta bort dom men risken är ju att svampen kommer tillbaka.
anne-li i olofstorp
Vilket underligt språk i svaret...............
Hur många gånger har det gått igenom översättningsprogram???
Jaja, kanske är det ok, jag vet inte, men jag skulle mer lita på en trädkännare som kom och tittade, karvade och gav sin bild av det hela,,,,,,
emmapemma
anne-li, jag har anlitat trädmästarna förut, och han som svarat är troligen britt, då de som varit hemma hos oss varit det och brutit ganska starkt. De är utbildade arborister, jag vet inte vad du vill att trädkännare ska vara mer än det?

Markus_H, det finns kanske 60% av fin bark runt stammen, så förhoppningsvis kan jag karva bort det sjuka och ändå få kvar trädet. Jag menar, vilket val har jag? Alternativet är ju att ta bort hela trädet.

Jag tänkte dock ringa denna kille och fråga om han har något förslag på behandling (alt. åka till t.ex. Zetas trädgård eller annat trädgårdsmästeri och höra mig för). Idag ska jag iallafall ta bort skadad vävnad. Den är ju ändå obrukbar för trädet, så oavsett vad det är måste det ju vara det minst dåliga, eller hur?

Tillägg: Dessutom blev jag rekommenderad att vända mig till trädmästarna av Zetas trädgård, så det känns ganska tryggt ändå att få svaret därifrån...
Anders zon 1
Skulle också kunna vara ett angrepp av honungsskivling. I ett sent skede av angrepp av honungsskivling brukar barken lossna och där under finns svarta rhizomorfer (speciell typ av hyfer). Om det är honungsskivling som angripit ditt träd så tror jag tyvärr inte att det är så mycket att göra (hjälper inte att klippa bort torra grenar eftersom smittan skett via rötterna och svampen finns i stora delar av trädet). Honungsskivling lever på både död och levande ved och finns i marken (t ex på rötter och gamla stubbar) och kan smitta andra träd och buskar i närheten. Smittan sprids via rotkontakt med smittade rötter/ smittad ved. Olika träd- och buskarter är dock olika känsliga och exemplar som redan är försvagade av andra orsaker löper större risk att angripas. Det finns också olika arter av honuingsskivling som är olika aggressiva. Möjligen kan man minska risken för smittspridning i marken genom att vattna med BINAB, men jag är osäker på hur effektivt det är. Här finns mer info: http://chaos.bibul.slu.se/sll/slu/faktabla...T085/FVT085.HTM
emmapemma
Anders zon 1; Men om det vore honungsskivling, borde man inte se svampkroppar i närheten då?
Piccante
CITAT (emmapemma @ 21-07-2009, 12:13) *
Anders zon 1; Men om det vore honungsskivling, borde man inte se svampkroppar i närheten då?

Det är inte säkert, fruktkropparna är inte så långlivade och Honungsskivlingen kan mycket väl angripa träd inom en radie av ett par meter eller från träd till träd. Håll utkik efter ganska stora gulbruna skivlingar i trädgården.
GunnellF

När man läser om Honungsskivlingsangrepp så låter det väldigt troligt att det är just det, symptomen på ditt träd stämmer väl överens. Enl uppgifter i växtskyddsboken ska angripna plantor avlägsnas med så mkt rötter som möjligt och helst bör rotsystemet dödas med nån herbicid innan stubbarna tas upp. Det finns ju plugg som man kan slå in i stubbar numera, som fungerar systemiskt dsv sprider sig i rotsystemet.
Anders zon 1

Det är helt riktigt som Markus säger att fruktkropparna är kortlivade och dessutom kommer dom bara fram när svampen ska föröka sig. Så svampen kan mycket väl finnas där utan att några fruktkroppar syns till.
Anders zon 1
CITAT (GunnellF @ 21-07-2009, 14:38) *
När man läser om Honungsskivlingsangrepp så låter det väldigt troligt att det är just det, symptomen på ditt träd stämmer väl överens. Enl uppgifter i växtskyddsboken ska angripna plantor avlägsnas med så mkt rötter som möjligt och helst bör rotsystemet dödas med nån herbicid innan stubbarna tas upp. Det finns ju plugg som man kan slå in i stubbar numera, som fungerar systemiskt dsv sprider sig i rotsystemet.

Fast varför skulle det hjälpa att döda rotsystemet på trädet? Honungsskivlingen kan ju leva på död ved också. Gamla stubbar kan vara infekterade av honungsskivling i många år efter det att trädet dött. Honungsskivling angriper dessutom ofta redan döda stubbar och rötter och bidrar på det sättet till att bryta ner veden.
emmapemma
Tja, det verkar som att jag har två val, ta bort död ved och död bark (men enligt trädmästarna hjälper inte det, vilket blir lite knivigt då den infekterade "grenen" är stammen) och vänta och se.

Eller

Ta bort hela trädet eftersom det kan vara honungsskivling.

Jag kommer att göra enligt det första alternativet i allafall, det vore synd att bara kapa det om det finns en chans att den kan återkomma med löv och liv nästa år
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon