Fny
Å hej vad mina tomater har växt!

Från detta...

första lilla livet dyker upp!

tomaterna nu ca en vecka gamla

Till detta!

tomat också större!.jpg

tomat större!.jpg

blomkronan
Såg nu att ingen hade svarat på din tråd g.gif konstigt...

Visst har dina tomater växt men du har dom i en för liten kruka w00t.gif
Tomater vill ha 20 liters kruka per planta smile.gif
Har du ingen 20 liters så ge dom iallafall en 10 liters hink smile.gif (borra hål i botten)
Då kommer dom växa mera och kanske hinna ge dig frukt innan frosten...
(Glöm inte att ge gödning)
ingrid fuxwall
CITAT (blomkronan @ 22-07-2009, 23:28) *

Vad ger du för gödning?

Önskar tips
MariaS
CITAT (ingrid fuxwall @ 23-07-2009, 00:18) *
Vad ger du för gödning?

Önskar tips

Flytande blåkorn, funkar utmärkt på tomater.
Fny
CITAT
Visst har dina tomater växt men du har dom i en för liten kruka w00t.gif
Tomater vill ha 20 liters kruka per planta smile.gif
Har du ingen 20 liters så ge dom iallafall en 10 liters hink smile.gif (borra hål i botten)
Då kommer dom växa mera och kanske hinna ge dig frukt innan frosten...

Aaaa tack för tipsen! Jag har aldrig sått tomat förut så jag vet liksom inte. g.gif Ja krukorna kanske börjar bli lite små... Planterade ju om dem i de krukorna direkt när de började få riktiga blad, och sen har jag liksom inte tänkt på att de borde planteras om igen! unsure.gif Det får jag ta itu med imorrn när jag är ledig, har inga riktigt stora krukor eller hinkar men åtminstone dubbelt eller tre gånger så stort ska de väl kunna få! Och dax för gödning också alltså, ska bli! cool.gif
skogstroll
jag vågade titta i morse och såg en hel del tomater på G i växthuset. Jag har nog blundat lite av rädsla att det inte skulle bli nåt... tokigt... smile.gif
Fny
gratulerar! =)
Malin_MeL
CITAT (ingrid fuxwall @ 23-07-2009, 00:18) *
Vad ger du för gödning?

Önskar tips

jag har gräsklipp liggandes på jorden och så vattnar jag ibland med ICAs I LOVE ECO gödning.

jag gödslade med flytande blåkorn förra året och mina tomater blev aldeles mjöliga, jag trodde att det kunde bero på
gödningen (den är ju konstgjord) så iår gick jag över till eko-odling.

Jag kan dock inte avgöra om det beror på gödningen att jag får goda tomater iår för jag har bytt tomat-sort, och dessutom odlar jag i växthus iår.
skogstroll
mina får såna där hönsskit-pellets som jag löst upp i vatten... luktar sick.gif
Gunilla T
"Tomaterna går framåt" rotfl.gif vart är dom på väg månntro?
Fny
nu har jag flyttat över tomaterna till de största krukorna jag kunde hitta hemma i förrådet - har tyvärr inte råd att köpa nytt just nu så det blev tyvärr inga 20-literskrukor direkt... Men det är väl bättre än de gamla krukorna vill jag tro!
tomater i nya krukor Efter uppmaningar på odla har jag nu flyttat över tomaterna till de största krukorna jag hade - inga 20-liters direkt men man tar vad man har! Det var hemskt svårt att sära på plantorna så jag insåg att de nog borde ha särats på mycket tidigare...

Rosmarin
Ser bättre ut än tidigare! tummenupp.gif
Mina tomater får nässelvatten.
Jag har också grävt ner grovhackade nässlor i ett tjockt lager ca 10 cm under tomatplantornas rotklumpar vid utplantering på friland. De växer så att man ser det! (Nästan...)
katah
Om du inte kan bjuda dom stora krukor , plantera dom i jorden direkt, det verkar du har gott om runt plantorna!

Då är det inte så känsligt med vattningen heller!
blomkronan
Samma gödning här som hos Malin_MeL.... Gräsklipp och Icas-Eko gödning, den bruna smörjan.

Jag har hälften av mina tomater i växthus och resten ute på friland... dom på friland ligger förstås efter...

Fny- Sätt ner tomaterna i jorden om du har plats... med den goda jord du planterat dom i smile.gif Gärna mot en södervägg i skyddat läge smile.gif

Här står mina på friland mot växthusväggen, tillsammans med en rad chili framför.
[attachment=39201:DSC02214.JPG]

lislena
Jag har nässelvatten till mina tomat plantor och dom har verkligen växt med en hastighet som heter duga...jag har dem i växthuset och dom blommar, så snart hoppas jag att det blir tomater.....[attachment=39310:Tomater.JPG]
Fny
mina tomater får nog stå kvar, för mig spelar det ingen egentlig roll om de sätter frukt, jag vill bara att de ska vara gröna och fina! =) Visst skulle jag kunna stoppa ner dem i trädgården, men de skulle över huvud taget inte passa in... vi har en liten radhustomt och det skulle bara se mysko ut tror jag... hum... så vi får se hur stora de vill bli i de här krukorna!
katah
a0a.gif ursäkta min skratt!

Jag förstår din odlarglädje och att det är trevligt att se de fina gröna växterna,
men jag har aldig förut träffat en tomatodlare som inte strävar efter tomater smile.gif

Varför skulle dom inte passa in i en liten trädgård ??
Du skulle bara se min gård... en vanlig villatomt proppfull med ätbart och bara lite blommor.
När vi åker bil och ser tomtar tycker jag bara synd om alla som inte odlar sina tomtar full ut,
och det är nog få tomtar som får godkännt av mig flirting.gif
lovwal
[attachment=39334:tomater_002.jpg]
mina tomater växer så det knakar! blommat har de gjort i flera veckor. i förra veckan tappade sambon tomaträkning efter 150. wacko.gif jag har redan skördat ett tiotal. tomaten i lilla krukan fick vi av sambons syster. eftersom det redan var fullt på vår balkong fick den stå kvar i den minimala krukan - det till trots ger den några fina frukter, om än färre än de förstnämnda. smile.gif
[attachment=39335:tomater_003.jpg]
Ywonne
Ohoj, vad tidigt du fick tomater...
Mina plantor är riktigt stor...med gröna små tomater på...
Tar nog ett kort i em...
Fny
nu blommar mina tomater! =)
nu blommar det! nu blommar det! kanske det blir några tomater iallafall?

MariaS
Annars får du sätta dem i köksfönstret med extra belysning...
Fny
giggle.gif så stort köksfönster har jag inte!
Fny
titta jag har fått små minitomater! giggle.gif lite sent men ändå!

minitomater

lovwal
Fny: härligt! tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon