EvelynS
Vad är det som gör att jag har massor med åkerfräken över hela kolonilotten men mina grannar verkar ha "klarat" sig? För mycket av något eller för lite av något annat? Det växer i potatisen, löken, blommorna mm.....
GunnellF
Svårt att säja exakt men det kan ju bero på att man inte varit riktigt noggrann med att försöka få bort den innan man började odla. Åkerfräken är svårt att få bort, de har rötter som kan vara meterlånga och mer... ett envetet ogräs som jag kämpat mycket med på kyrkogård. Jag har inget bra tips annat än att ta ett odlingsuppehåll ett år och använda RoundUp, även om det inte garanterat har så bra effekt på Åkerfräken men det kan vara värt ett försök.

Och även om jag inte förespråkar kemisk bekämpning så är faktiskt RoundUp väldigt bra i krislägen!

Länk till en annan tråd: http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=88831
MariaS
Åkerfräken frösprider sig enormt om man inte passar sig. Vill man inte använda round-up, så gäller det att vara framme så fort skotten visar sig, och dra upp allt man kan. Så ofta som möjligt!
EvelynS
Jag har ärvt lotten som är uppodlad sedan massor med år och det finns äkerfräken lite överallt, så att lägga allt i träda och behandla med roundup går inte. Men det är väl så att vi i höst får rensa ordentligt innan vintervilan och likadant i vår innan vi planterar och sår. Det konstiga är att lotterna runt omkring verkar klarat sig och grannarna har inte legat på knä och rensat.
Bassam
Hej , det är bra om du kan ta bort ogräs i handen en gång varje vecka. H: Bassam
MariaS
CITAT (EvelynS @ 19-07-2009, 11:25) *
Jag har ärvt lotten som är uppodlad sedan massor med år och det finns äkerfräken lite överallt, så att lägga allt i träda och behandla med roundup går inte. Men det är väl så att vi i höst får rensa ordentligt innan vintervilan och likadant i vår innan vi planterar och sår. Det konstiga är att lotterna runt omkring verkar klarat sig och grannarna har inte legat på knä och rensat.

Så fort man ser att det är nya skott på väg upp, måste man ta bort dem (ser ut som rosabruna sparrisar) Upprepas så ofta som möjligt. Enda sättet om man inte vill täcka allt med svart plast eller använda roundup i flera omgångar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon