Monarda
Behöver tips om en ros av någon högre sort som passar in i detta vildvuxna. Den ska planteras till höger en bit bakom fåglehuset. Ska inte var någon sort som kryper iväg åt alla håll då den måste samsas med perennerna. Granarna i bakgrunden står inte så nära som det ser ut på bilden så dom påverkar inte rabatten. Princesse de Lamballe växer där nu men skulle behöva lite sällskap. Får vara vilken färg som helst och ska tåla zon 4.

[attachment=38506:P7171427a.jpg]

Erika i Sandviken
Mossrosen Salet kanske,eller Louise el Therese Bugnet.Kanske Maiden Blush,finns massor att välja på.
Stiffe
Rose de Recht
Henri Martin
Conditorum
Celeste
Isphahan
Kazaanlik
President de Seze
Mme Boll
Fritz Nobis
m fl...
/S
Kajsa
Ser ut som i en saga med det där söta lilla huset. Som Erika sa det finns många, här några förslag från mig.

Mme Plantier, Alba ros, ca 2 m, har klena grenar, behöver stöd, zon 5

Ispahan, blommar en ggn och blir 2 - 3 m, zon 5

Celestial, Alba ros ca 2 m, zon 6 ( Alba rosor blommar en ggn )

Mme Boll, Portlandsros och blommar om, ca 1.5 m och zon 5

Det finns en massa annat med, du kan kolla runt i mina album.
Monarda
Jag har förälskat mig lite i Mozart. wub.gif Vad har ni för erfarenheter av den?
vanjalarsa
Mozart är verkligen odlingsvärd.H os mig blommar den hela säsongen utan några som helst bekymmer.
En av mina verkliga favoriter. REkomenderas varmt!

mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Kajsa
Mozart är en underbar ros, har den även som stamros. En av mina första rosor, den har frusit i botten en ggn men hämtade sig sommaren efter med full fart. Blommar långt in i oktober, mest frisk.

Doftar lite och blir ca 2 m, zon 4. Får puttesmå nypon.
strandskatan
Jag har också Mozart. Frisk, blommar jämt, MASSOR av blommor, stadig i växten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon