Full version: Vad heter växterna?
Christoffer
Vad heter dessa växter?
Den sista funderade jag på om det är en Hamnsenap, men bilderna verkar
inte helt stämma överens.

[attachment=38519:ljus.jpg]
[attachment=38521:gr_s.jpg]
[attachment=38520:senap.jpg]

Lars-Olof Arvids
Jodå, det är allt hamnsenap. Den i mitten är kvickrot. Den översta kan vara parksallat, men jag vågar inte säga något säkert så länge jag inte ser några blad.

Olle
zaaritha
Cikoria?
Lars-Olof Arvids
Nej, på cikorian sitter blomkorgarna på rad längs med en lång stjälk. Inte i flock som på den här.

Olle
Christoffer
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 17-07-2009, 23:21) *
Den översta kan vara parksallat, men jag vågar inte säga något säkert så länge jag inte ser några blad.

Olle

Jag ska se om jag kan gå till det stället i dagarna, och se om jag kan ta kort på bladen.

Vilka växter kan man välja bland, som är lika den då?
Lars-Olof Arvids
Sandsallat och älvsallat har liknande blommor men är sällsynta. Och så finns det säkert liknande odlade växter som kan förvildas.

Olle
Fågelvägen
Christoffer, har du ingen bra flora? T.ex. Mossberg & Stenberg: Den nordiska floran, som också innehåller en hel del förvildade trädgårdsväxter. Det är roligt att botanisera själv och hitta de kännetecken som skiljer parksallat från cikoria.
Christoffer
Jo, den floran har jag + några sämre därtill, och förstås fantastiska internet.
Cikorian har blåare kronblad, men denna hade ljusare. Jag tog bilden på växten
i all hast, då jag hade bråttom, dessutom var de nedre bladen bakom ett stängsel,
men jag ska dit i dagarna och kolla om jag ser bladen.

Finns det någon bok eller sida på internet som har en bra bestämningsnyckel?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon