Full version: Broccoli
MissTrädgård
Har satt ett broccoli frö, men är väldigt tveksam om det verkligen är broccoli blad som kommer upp.

Så vad säger ni som vet lite mera, ser broccoli ut så här?

[attachment=38534:Broccoli.jpg]
Azur
Jag har visserligen aldrig odlat Broccoli och vet inte riktigt hur den ska se ut, men jag tycker din växt ser ut som en Målla, kanske Svenskmålla.
rosita
Jag odlar broccoli och mina plantor ser inte alls ut så! Den har stora, ganska tjocka blad och en tjock stam.

Den enda bild jag har, är tagen uppifrån, men jag hoppas du kan se i alla fall hur bladen ser ut:

broccoli 1 februari.jpg

GunnellF
Det där ser ut som svinmålla, Chenopodium album
MissTrädgård
Tack för era svar.

Ja inte ser det ut som broccoli iallafall, finns ingen likhet med din bild GunnellF.
Så det kanske är svinmålla.

Hur det nu kommer sig att det var det som började växa confused.gif
För det som sattes i krukan var broccoli frön inköpta från impecta.
Azur
Det finns nästan alltid frön av Målla i jorden man köper, det är ett extremt vanligt ogräs och tydligen är fröna tuffa nog att överleva kompostering och lagring.
MissTrädgård
CITAT (Azur @ 18-07-2009, 11:50) *
Det finns nästan alltid frön av Målla i jorden man köper, det är ett extremt vanligt ogräs och tydligen är fröna tuffa nog att överleva kompostering och lagring.

Ajdå, så det är bara att slänga med andra ord sad.gif

Så man får väl börja om från början igen. Men vågar jag använda samma jord? Det är den med älgen på.
Azur
När man väl känner igen dem är de lätta att identifiera och rensa bort.
smajlizz
CITAT (MissTrädgård @ 18-07-2009, 13:07) *
Ajdå, så det är bara att slänga med andra ord sad.gif

Så man får väl börja om från början igen. Men vågar jag använda samma jord? Det är den med älgen på.

Det är nog P-jord du syftar på? Vad jag vet är det jord av väldigt bra kvalité, däremot är det nog bättre att använda såjord till att börja med och sedan plantera om i P-jord när plantorna vuxit upp.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon