Flertalet av mina squarsfrukter ruttnar i ena änden. De utvecklas fint från början, större delen är tjock men ytterst blir frukten smal och så ruttnar den. Skär jag bort den ruttna delen är det ett hål in i frukten i mitten.
Det har ingenting med pollinering att göra då jag hjälper dem med det. Kan någon hjälpa mig med en förklaring om vad som är fel?
/Brita
GunnellF
18-07-2009, 09:48
Det jag tänker på är pistillröta. Jag vet inte om Squash är utsatta för det men när det gäller t ex tomat och paprika så kan pistillröta uppstå vid ojämn vattentillgång.
Tulipanaros
18-07-2009, 10:12
Ledsen, men jag tror ändå på pollinering. De kan bli delvis pollinerade: det är alltså inte säkert att din pollinering är tillräcklig för att hela frukten ska utvecklas. Pollinera mera -- eller börja med biodling!
Åsa, mälardalen zon 2
18-07-2009, 13:03
Det kan vara otillräcklig pollinering det behövs ganska mycket pollen på pistillen för att frukten ska utvecklas normalt, MEN det kan också vara så att den vissnande blomman drabbats av gråmögel som sedan börjat sprida sig till frukten. Ser den vissnande blomman lite slemmig och kanske lite luddig peta bort den innan det sprider sig till frukten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.